Automatisering av fiskefartøy – drømmen lever videre
Et forskningsprosjekt finansiert av Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfinansiering (FHF) har bidratt med viktig kunnskap på veien mot helautomatiserte fiskefartøy. Selv om prosjektet ikke ble gjennomført i full skala som planlagt, viser resultatene fra "Christina E" at teknologien fungerer og at grunnlaget for videre utvikling er solid.
Selv om det planlagte nybygget ble utsatt, har erfaringene fra "Christina E" gitt et viktig kunnskapsgrunnlag for nye prosjekter i den pelagiske flåten.
– Selv om det ikke ble gjennomført i full skala, har vi fått lærdommer som kan brukes direkte i kommende prosjekter. FHF stiller seg bak arbeidet videre for å utvikle fremtidens automatiserte fiskefartøy, sier fagsjef i FHF, Rita Naustvik.
Fra simulering til praktisk testing
Prosjektet «Utvikling og testing av RSW-tanker med fokus på effektiv sirkulasjon, hygienisk design og effektiv lossing» hadde som mål å utvikle neste generasjons lasterom og kjølesystemer for pelagiske fiskefartøy.
Den opprinnelige planen var å bygge en digital simulator som skulle gi grunnlag for et nytt, helautomatisk fartøy. Simulatoren viste seg imidlertid å være lite egnet til å etterligne fiskens bevegelse i vann, og prosjektet ble derfor justert underveis.
I stedet ble forskningen flyttet ut i praksis. Om bord på "Christina E" ble det gjennomført omfattende tester av nye løsninger for kjøletanker, rister, automasjon av lasting og lossing, samt automatisert vask. Dette ga mer realistiske resultater enn forventet og tydelig dokumentasjon av hvilke løsninger som fungerer i drift.
Tekst modul– Dette prosjektet har levert verdifull innsikt som næringen kan bygge videre på, sier Rita Naustvik, fagsjef i FHF
Erfaringer og læring
Testene viste at automasjonsteknologi i praksis kan gi bedre kontroll over fangsthåndtering, lavere energiforbruk, enklere rengjøring og redusert behov for manuell innsats. Samtidig ble det identifisert betydelige forbedringer innen hygiene, fiskevelferd og sikkerhet for mannskapet.
Selv om det planlagte nybygget ble utsatt, har erfaringene fra "Christina E" gitt et viktig kunnskapsgrunnlag for nye prosjekter i den pelagiske flåten.
Prosjektet har vist hvordan helautomatiserte prosesser for lasting, kjøling og lossing kan integreres i fremtidens fartøy.
Veien videre
Resultatene fra prosjektet brukes nå som grunnlag for videre forskning og teknologisk utvikling innen automatisering av pelagiske fiskefartøy. Løsningene som ble testet om bord på "Christina E" danner et fundament for kommende nybygg og innovasjonsprosjekter i næringen. Prosjektet vurderes som et viktig steg mot en mer effektiv, sikker og bærekraftig pelagisk flåte.
– Dette prosjektet har levert verdifull innsikt som næringen kan bygge videre på, sier Rita Naustvik.
Fakta: Hva er RSW-tanker?
- RSW står for Refrigerated Sea Water (nedkjølt sjøvann).
- RSW-tanker brukes på fiskefartøy til å lagre fangsten i kaldt sjøvann, vanligvis mellom –1 og +2 °C.
- Systemet sørger for rask og jevn nedkjøling av fisken, som bidrar til bedre kvalitet, lengre holdbarhet og redusert bakterievekst.
- RSW-teknologi er særlig viktig i pelagisk fiske etter blant annet sild og makrell.
Fakta om prosjektet
- Prosjekt: Utvikling og testing av RSW-tanker med fokus på effektiv sirkulasjon, hygienisk design og effektiv lossing
- Totalramme: 23,5 millioner kroner (FHF-finansiering: 5 millioner kroner) (ikke utbetalt)
- FHF-prosjektnr: 901730
- Prosjektleder: Espen Ervik, "Christina E" AS
- Partnere: MMC First Process, Salt Ship Design
- Varighet: 2022–2025
- Faglig sluttrapport: Utvikling og testing av RSW-tanker med fokus på effektiv sirkulasjon, hygienisk design og effektiv lossing Ervik og Sævik AS. 23. september 2025. Av Espen Ervik og Birgitte Grongstad Kvalsvik.
Kontaktpersoner
- FHF-ansvarlig
Rita Naustvik
Fagsjef, FHF
rita.naustvik@fhf.no
Mobil: 415 64 306 - Prosjektleder
Espen Ervik
"Christina E" AS
Teknisk sjef og skipper
espen@e-s.no
Mobil: 909 18 383