Til innholdet

Enkelte eldre prosjekter i databasen, særlig fra før år 2008, kan fremstå med mangelfull informasjon på grunn av overgang til nytt nettsted. Vi jobber fortløpende med forbedringer, skulle du oppdage feil, ikke nøl med å ta kontakt med prosjektansvarlig hos oss.

Prosjektnummer

143003

Prosjektinformasjon

Prosjektnummer: 143003
Status: Avsluttet
Startdato: 23.08.2003
Sluttdato: 23.08.2004

Utvikling av nytt trålerkonsept med slusekammer for bunntråling

Rapporten gir en oversikt over utførte aktiviteter samt hovedresultatene for hver enkelt aktivitet i prosjektet "Utvikling av nytt trålerkonsept med slusekammer for bunntråling". Prosjektet er utført som et samarbeidsprosjekt  mellom Fiskerstrand verft AS, Rolls Royce AS, Strand Sea service AS, Mørenot AS og Sintef Fiskeri- og havbruk AS. Prosjektet er finansiert av SND, Fiskeri og havbruksnæringens forskningsfond (FHF) og Forskningsrådet (NFR) ved Funn-ordningen. Prosjektet ble påbegynt høsten 2003 og avsluttet februar 2005.
Konvensjonelle trålslipper har den ulempe at de forårsaker stort trykk og belastning på råstoffet når oppdriften fra vannet forsvinner og trålen blir halt inn og "knekt" over nedre og øvre kant av slippen. dagens trålslipper fungerer stort sett på samme måte som da prinsippet ble innnført for mer enn 40 år siden, og problemet med belastning og skade på råstoffet har blitt forverret ettersom fartøyene har blitt høyere (brattere slipp) og trålene (fangstene) har blitt større.
 
Dette prosjektet bygger på "Utvikling av nytt trålerkonsept med slusekammer og diesel-elektrisk drift". Konseptet den gang ble utviklet for pelagisk tråling og et fartøy på 102 m Loa. Utfordringen i dette prosjektet har vært å tilpasse det samme konseptet til bunntråling og et fartøy på 65 m Loa.
Å utvikle et nytt trålerkonsept for hvitfisk med fullintegrert råstoffbehandlingsystem bestående av slusekammer, vakuumpumper, tanker med nedkjølt sjøvann (RSW), utblødningstanker som skal sikre best mulig råstoffkvalitet før bearbeiding. konseptet skal også bedre arbeidsmiljø og sikkerhet ombord ved å redusere tunge arbeidsopersjoner på et værutsatt tråldekk.
Et krevende marked med økende fokus på kvalitetsråstoff gir seg utslag i varierende priser. Dette tvinger trålnæringen til å redusere fangstmengden i hvert hal og i tillegg se på nye tiltak for å øke kvaliteten på råstoffet. Slusekammerteknologien og omkringliggende systemer for midlertidig oppbevaring og kjøling kan gi kvalitetsforbedring som gir mindre svinn og gjennomsnittlig høyere kilopris på råstoffet
Følgende aktiviteter skulle gjennomføres:
- Prosjektering av fartøy, redskapshåndtering
- Utforming av slusekammer
- Nye muligheter ved håndtering av fangst for bedre   
  produktkvalitet - prosesslinje
- Analyse av bevegelse, vurdering av bevegelser oh skrogform
- Fartsprognose
- Modellforsøk i stille vann
- Modellforsøk i rigg
- Modellforsøk i bølger
- Animasjon
- Prising 
keyboard_arrow_up