Til innholdet

Prosjektnummer

900638

Prosjektinformasjon

Prosjektnummer: 900638
Status: Avsluttet
Startdato: 01.05.2011
Sluttdato: 01.12.2011

Prototyp av speedsjark med vannjet og senkekjøl: Dokumentasjon på funksjonalitet

Oppfølgingen av den prototype speedsjarken “Vårstev” ble langt mer omfattende enn planlagt. Dette nybygget ble først sterkt forsinket bl.a. på grunn av en omfattende godkjenningsprosess for å oppfylle sikkerhets- og kontrollkrav for fiskefartøy over 35 fots lengde, samt stabilitetskravene for fartsområdet Bankfiske I, da uten å måtte legge inn fast ballast ved kjølen. Dette ble etter hvert løst ved å bygge et lukket oppdriftsvolum i styrbord rekke, dette etter at et dekkshus ble montert for så å bli demontert.

Skipper Bjørn-Ivar Arntsen lærte fort å operere vannjetene på en smidig og effektiv måte bl.a. under linefiske, hvor vannjetene gav båten gode manøveregenskaper spesielt ved draging av lina. Videre er det erfart av skipper, samt dokumentert av SINTEF at denne 36-fots speedsjarken har meget gode sjøegenskaper med gunstige fartøybevegelser og akseptable akselerasjoner.

Skipper erfarte videre at han ikke trengte å bruke senkekjølen under linefiske, og på grunn av endel lekkasjer og en medfølgende vannsøyle under fart opp i brønn for senkekjøl, ble det i samråd med byggeverftet besluttet å fjerne senkekjølen da båten var tilbake på verftet for ombygging i september 2012. Dermed ble det ikke mulig å måle effekter av senkekjølen under diverse driftsoperasjon.

Under første driftsperiode ble det erfart at båten hadde for mye akterlig trim, slik at den fikk store problemer for å komme opp i plan. Det ble derfor besluttet å flytte bunkers fra to hekktanker som var plassert over vannjetene, til to bunntanker under lasterom, opprinnelig var planlagt for vannballast. Dette var mulig fordi de endelige stabilitetsberegninger for Bankfiske I viste at det holder å bruke kun fremste bunntank under isingskondisjon.

Flytting av bunkerstanker fra akter til midtskips medførte at båten fikk en langt bedre trim under fart og kom derved hurtigere opp i plan. Likevel viste feltmåleringer 14. november 2012 at drivstofforbruket blir betydelig høyere enn for andre sammenliknbare speedsjarker.

Feltmålinger med valgte vannjeter av type Ultra Jet som framdrift viser altså at oljeforbruket blir altfor høyt under normal fiskeridrift, blant annet under marsjfart 8–14 knop, men også under toppfart 20–26 knop. Leverandøren av jetene foreslo derfor å skifte til et nummer større jeter for å få tatt ut mer skyvkraft på disse. I ettertid vil leverandøren likevel ikke garantere for forespeilet effektsøkning ved skifte fra de valgte UJ 305 HT til UJ 340 HT, men anbefaler heller å skifte over til konvensjonelle fastpropellere med sluregear.

Dersom en slik ombygging blir realisert, bør det også være av faglig interesse å foreta en oppfølging av fartøyet for å kunne dokumentere hvilke forbedringer som oppnås spesielt på framdrift, marsjfart og forbruk, men også på sjøeneskaper.

Reder Bjørn-Ivar Arntsen har dessverre erfart mange problemer og utfordringer med sin nye speedsjark, og hvor flere av problemene er blitt løst på en god måte, men hvor det nå fra faglig hold anbefales å bygge om fra dagens vannjetløsning til en konvensjonelle fastpropellere med sluregear.

For videre nødvendig satsing på aktive og levedyktige kystlinemiljø, er det viktig at flåtegruppen av mindre fartøy blir fornyet, både når det gjelder fartøyutforming, bekvemmeligheter, redskapshåndtering og fangstbehandling.
 
Mange aktive kystfiskere, som fisker med passive redskaper som line, garn og teiner, har sett potensialet ved bruk av kystfartøy med større marsjfart og toppfart. Fordelene er knyttet både til konkurransemessige hensyn, rekruttering til dette fiskeriet samt hensynet til kystfiskernes egen fritid og sosiale forhold.
 
Hemnes Mek. Verksted har jobbet et par år med utvikling av en ny type 36 fots speedsjark i aluminium og har påbegynt bygging av skroget. Fordi dette er et fartøy med noen helt nye tekniske løsninger for en fiskebåt når det gjelder fremdrift, manøvrering, stabilitet og sjøegenskaper, er det nødvendig å foreta en oppfølging med feltmålinger og skipstekniske analyser, slik at man kan få verifisert de nye løsningene.

SINTEF Fiskeri og havbruk har tidligere vært noe involvert i dette nybåtprosjektet på oppdrag for Hemnes Mek. Verksted AS, med diverse faglig rådgiving, skrogdesign og noen foreløpige skipstekniske beregninger.
Å dokumentere skipstekniske og fiskerimessige egenskaper ved bruk av 2-motorsanlegg med vannjet samt senkekjøl på hurtiggående kystfiskefartøy rigget for kystlinedrift.
Dokumenterte resultater vil primært være til nytte for den mindre flåtegruppen som fisker med passive redskaper. Dersom den valgte type vannjet og senkekjøl fungerer, kan flere fiskere velge samme eller liknende type løsninger.
Prosjektet er tredelt:
 
1. Vannjet som framdrift på mindre fiskefartøy
Vannjet som fremdrift på fiskefartøy er svært lite utprøvd, og heller ikke dokumentert for norske driftsforhold. Det vi kjenner til er et par sjarker som ble bygget av Westermoen Hydrofoil AS – avd. Alta på 1970-tallet. Disse ble kalt Westsjark 37, og ble bygget for en fisker fra Alta og en fisker på Sørlandet. Disse båtene hadde en vannjet av typen Jacuzzi 20YJ som ble drevet av en 280 Hk Deutz diesel.  Det finnes ingen dokumentasjon på virkningsgrad, marsjfart og andre bruksegenskaper for disse båtene, og man kjenner heller ikke til om disse båtene fortsatt er å finne som fiskebåter.

Med ny satsing på bruk av et 2-motorsanlegg påkoplet to vannjeter av typen Ultra Jet UJ305 HT som fremdriftssystem på en hurtiggående fiskebåt, vil det være av stor viktighet å kunne foreta en faglig oppfølging av et slikt fartøy under ulike driftsfaser.

Måleopplegg
Måle ytelser (effekt) og forbruk i ulike driftstilstander:
• Fartøy på tur fra hjemmehavn ut til fiskefeltet
• Fartøy på feltet med setting og draging av linebruk
• Fartøy på tur til land med linebruk og noe fiskelast  
• Fartøy i sjøgang, både i motsjø og akterlig sjø

Det vil også være viktig å innhente data for et par sammenliknbare linefartøy som:
• annen speedsjark med enmotorsløsning og fastpropell
• konvensjonell (saktegående) sjark med vripropellanlegg

2. Senkekjøl på 36 fots speedsjark
Det vil også bli bygget en spesiell nedsenkbar kjølenhet på dette fartøyet. Denne senkekjølen skal kunne brukes på fiskefeltet med den hensikt å roe ned rullebevegelsene, oppnå mindre avdrift og gjøre båten mer manøvrerbar med eller uten bruk av en tradisjonell mesan. 

Per i dag er det bare speedsjarker av typen Seigur som operer med nedsenkbare kjøler, men disse er lengre og av en annen utforming enn den prototypen som skal påmonteres denne båten. Vi har ingen måledata for effekten av disse islandske senkekjølene, bare utsagn fra skippere at de funger meget bra.

Effekt av senkekjøl påmontert fartøy bør vurderes og måles i forhold til følgende kriterier:
• reduserte rullebevegelser under haling og fangsting på feltet
• redusert avdrift ved mye vind og noe strøm på fiskefeltet
• manøverevne med senkekjøl, sidepropeller og to vannjeter
• drivstofforbruk med og uten senkekjøl (nede/oppe)

3. Stabilitet og sjøegenskaper for 36-fots speedsjark
Denne båten konstrueres og bygges for også å kunne klare stabilitetskravene til Bankfiske 1, dvs. fartøyet skal oppfylle stabilitetskravene også ved eventuell overising. Derfor er det allerede blitt bygget inn ballasttanker i skroget som blant annet skal brukes under kritiske isingskondisjoner.

Det er også blitt utført forhåndanalyser av hydrostatikk, anslåtte vektdata og preliminære stabilitetskondisjoner, men dette må følges opp for fartøyet ferdig utrustet for linedrift.

Det er også viktig at båtbygger får riktig veiledning/hjelp dersom det blir nødvendig med ekstra konstruksjonsmessige tiltak for å kunne oppfylle stabilitetskravene som gjelder for Bankfiske 1.

Endelig stabilitetskontroll og godkjenning vil bli utført etter at fartøyet er utrustet og eventuelt klargjort for fiskeridrift. Dette og annen sikkerhetsgodkjenning vil bli foretatt av et såkalt godkjent foretak, da etter kontrollregler som gjelder for fiskefartøy mellom 35 og 49 fots lengste lengde.

Organisering
Fisker/båteier vil delta og forutsettes å stille sine båter til disposisjon.

SINTEF Fiskeri og havbruk vil delta med 2–3 fagpersoner/forskere, eventuelt også personell / fagpersoner fra båtbyggeriet og underleverandør.
Det utarbeides en standard SINTEF-rapport (gradert som Åpen) som beskriver gjennomføring og resultater for målinger av framdrift, drivstofforbruk, avdrift, manøvrering, sjøegenskaper m.m. I tillegg vil det bli laget et sammendrag for bruk av oppdragsgiver og evt. øvrige media.
keyboard_arrow_up