Til innholdet

Prosjektnummer

900700

Prosjektinformasjon

Prosjektnummer: 900700
Status: Avsluttet
Startdato: 05.09.2011
Sluttdato: 25.06.2012

Rekruttering til sjømathandler-/ sjømatprodusentfagene i regi av Strinda videregående skole, avdeling Ladejarlen

Prosjektet anses for å ha vært vellykket. Det har bestått av to praksisperioder med fokus på sjømat for VG1 restaurant- og matfagklassene på Ladejarlen skole.
 
De ble gjort spørreundersøkelser i forkant og i etterkant av prosjektet. Disse viser at elevene har hatt betydelig framgang i kunnskap om sjømat og fått større innsikt i sjømatproduksjon og flere ser nærmere på mulighetene som sjømatyrket kan gi.
Trøndelagskysten produserer over 1 million måltider hver eneste dag og ca 50 prosent av Sør-Trøndelags totale eksport kommer fra bedrifter i, og rundt havbruksnæringen. På tross av å være en meget betydningsfull næring i regionen, er interessen for sjømatnæringen lav i Trøndelag, og Norge generelt.

Rekrutteringen til fagfeltene sjømathandler og sjømatproduksjon via den videregående skole (vgs) er svært lav. Våren 2009 var det kun syv lærlinger i sjømathandlerfaget og tre lærlinger innen sjømatproduksjon som hadde bakgrunn fra den videregående skole.

I forbindelse med innføringen av Kunnskapsløftet, ble fagene fiskeindustrifaget, nå sjømatproduksjon, og sjømathandler innlemmet i faget VG2 Matfag. Fagfeltene tilbys nå som to av ni programfagområder innen VG2 Matfag. Det er i dag 10 skoler med tilbud innen VG1 Restaurant- og matfag, hvorav 3 av disse også tilbyr VG2 Matfag i Sør-Trøndelag. En av disse skolene er Strinda videregående skole, avd. Ladejarlen i Trondheim. For skoleåret 2010 er det to elever ved skolen som spesialiserer seg innen sjømathandlerfaget. Skolen ønsker nå å gi sjømatfagene mer oppmerksomhet.

Ladejarlen videregående skole jobber med å gjennomføre et pilotprosjekt blant elever på VG1 Restaurant og matfag med oppstart høsten 2011.
• Å øke interessen for sjømatproduksjon og sjømathandlerfaget blant elever på videregående skole, VG1 Restaurant og matfag.
• Å få flere elever til å velge spesialisering innen sjømatproduksjon eller sjømathandler.
• Å øke andel ungdommer med fagbrev innen sjømatproduksjon og sjømathandler på lenger sikt.
Prosjektet forventes å gi ungdom på VG1 Restaurant- og matfag:
• økt forståelse av sjømat som råstoff
• økt kunnskap om produksjon av sjømat.

På lengre sikt forventes det at næringslivet i Trøndelag vil få økt tilgang på fagutdannet personell innen sjømatproduksjon og sjømathandlerfaget.

At prosjektet / tiltaket skal offentliggjøres gjør at det kan brukes av andre videregående skoler med Matfag.
I samarbeid med sjømatnæringen i Sør-Trøndelag, opplæringskontoret i Sør-Fosen, Opplæringskontoret for mat- og servicefag og Sett Sjøbein ønsker Strinda vgs, avd. Ladejarlen, å lage et undervisningsopplegg om sjømat. Undervisningsopplegget skal være et tverrfaglig opplegg hvor alle programfagene skal inngå. Undervisningen vil foregå over 4 uker à 23 timer per uke. Totalt 92 timer i teori og praksis innenfor fagene råstoffer og produksjon, kost og livsstil og bransje, fag og miljø.

Sentralt i undervisningsopplegget vil sjømat fra egen region, dvs. Midt-Norge, bli viktig. Det er vesentlig at elever som tar VG1 restaurant- og matfag utdanning får bedre kunnskaper om råstoffer som finnes i eget nærområde.
Publiseres på nett og muntlig i møter.
keyboard_arrow_up