Til innholdet

Prosjektnummer

900767

Prosjektinformasjon

Prosjektnummer: 900767
Status: Avsluttet
Startdato: 01.01.2012
Sluttdato: 31.12.2012

Kartlegging av språkkurs m.m. for utenlandsk arbeidskraft i marin sektor

I følge Fafo forutsetter et flerkulturelt arbeidsliv at myndigheter og organisasjoner initierer og implementerer treffsikre grep for å inkludere arbeidstakere med utenlandsk bakgrunn. Teoretiske og praktisk rettede kurs er et slikt virkemiddel. Graden av suksess avhenger imidlertid ikke bare av tilbudet som finnes, men også av at virksomhetene kjenner til tilbudet, og at de oppfatter kursene som gode og relevante for deres virksomhet.

I tillegg er en forutsetning at deltakerne motiveres til å delta og fullføre kursene. Suksess fordrer med andre ord samspill av flere parter. Det er som å løfte et teppe, man må få med alle hjørnene om nivået skal heves. I denne sammenheng består de fire hjørnene av kurstilbydere, kursenes kvalitet, virksomhetene, samt arbeidstakerne.

Rapporten ser nærmere på hvorvidt det finnes gode og relevante kurs for utenlandske arbeidstakere innen sjømatnæringen. Mer konkret settes søkelyset på utfordringer knyttet til språklige minoriteter, herunder tilgjengelige kurs og mulig finansiering av å delta på eventuelle kurs.
 
Kartleggingen gir sannsynligvis ikke en komplett og 100 % oppdatert oversikt over tilgjengelige tilbud. Men det generelle bildet som tegnes er at det ikke eksister et helhetlig opplærings- og kurstilbud spesifikt rettet mot arbeidstakere i denne sektoren, herunder fiske, oppdrett og produksjon. Det finnes svært mange kurs som rører ved behovene til sjømatnæringen, men svært få - om noen - som er direkte relevante. Det stilles imidlertid spørsmål ved hvor spesielle kurs som er nødvendig om enkelte emner, men det poengteres likevel at mange problemstillinger kan være knyttet til særtrekk ved bransjen.
 
Språkkurs
Det finnes en rekke norskkurstilbydere (eksemplifisert i rapporten), både private aktører, bedrifter og kommuner. Arbeidsinnvandrere har imidlertid ikke rett på norskkurs, og er (med mindre de tar kostnaden selv) prisgitt arbeidsgiver og eventuelle tiltak kommunen frivillig har valgt å legge opp til eller støtte. Det finnes eksempler på bedrifter og kommuner, gjerne i samarbeid, som har gjort dette. Eksempelvis Salmar, Nordlaks, Marine Harvest og Herøy kommune (både i Nordland og på Sunnmøre).
 
Arbeidslivkurs (AMO-kurs)
Disse kursene blir tilbudt gjennom NAV, og kan være aktuelle for arbeidsinnvandrere som trenger å lære hvordan det norske arbeidslivet fungerer, når det gjelder å forstå plikter, regler, rettigheter, kultur og integrering.
 
Når det gjelder kurs i HMS, Kvalitet (råstoff – og produktbehandling, rutiner og prosess) og Redskaps – utstyrslære har vanligvis utenlandske arbeidere mulighet til å delta på lik linje med nordmenn. Men kursene er sjelden eller aldri tilrettelagt spesielt for dem. Enkelte arrangører tilbyr kurs på engelsk, men dette gir oftest en større merkostnad.
 
Rapporten understreker avslutningsvis at rapportens informanter er samstemte i at for å finansiere kvalifisering av utenlandsk arbeidskraft, må offentlige myndigheter på banen. For den enkelte bedrift kan det være stor interesse for å kurse innvandrere, men det oppleves som en stor byrde å løfte alene. I tillegg pekes det på behov for samarbeid mellom bedrifter, og eventuelt opprette et felles servicekontor (eller lignende) som kan samordne arbeidsgivernes behov for arbeidskraft. Samt ivareta at norske lover og regler blir fulgt opp med hensyn til de utenlandske arbeiderne. 
Prosjektet følger Sett Sjøbeins handlingsplan for 2012, del 2 c):
 
Som et resultat av lav rekruttering og at bedriftene ikke alltid har tilgang på egnet personell lokalt, meldes det om økt bruk av utenlandsk arbeidskraft i marin sektor. Historisk har dette vært en uvurderlig ressurs for landbasert sjømatindustri, men blir nå stadig mer viktig også innen fiskeri og havbruk. En konsekvens for bedriftene kan være kulturelle og språklige utfordringer både i opplæringssituasjoner og innenfor sikkerhetsarbeidet. 
 
På bakgrunn av dette skal Sett Sjøbein:
bidra til at bedrifter innen marin sektor i større grad legger til rette for at deres utenlandske arbeidere gis tilstrekkelig opplæring basert på utøvernes real - og formalkompetanse.
 
For å konkretisere dette arbeidet, etablerte Sett Sjøbein en arbeidsgruppe for å kartlegge relevante tiltak på området.
Arbeidsgruppen, med representanter fra alle deler av næringen, hadde oppstartsmøte 11.01.2012.  Gruppen konkluderte med at det i første omgang var behov for en kartlegging av eksisterende kurs tilrettelagt for utenlandske arbeidere, og slik finne status på tilbudssiden, både i forhold til aktuelle arrangører og finansører.
1) Å dokumentering av eksisterende kurs og ordninger tilrettelagt for utenlandsk arbeidskraft i Norge.
2) Å få en oversikt over aktuelle finansieringskilder.
3) Å få en oversikt over aktører som utformer kurs osv. på dette området i Norge.
Kartleggingen og dokumentasjonen som kartleggingen gir vil gjøre det lettere både for utenlandske arbeidere og deres arbeidsgivere i marin sektor å få oversikt over hvilke ordninger som finnes, og hvem som eventuelt kan bidra til å utforme og finansiere nye tilbud.
 
Målet er at rapporten på denne måten vil fungere både som hjelpemiddel og inspirasjon for bedrifter og eventuelt organisasjoner i sjømatnæringen når det gjelder kompetanseheving knyttet til utenlandsk arbeidskraft i marin sektor.
Kartleggingen er planlagt gjennomført i løpet av om lag to måneder, og skal ferdigstilles 1. desember 2012.
 
Fafo skal kartlegge kurstilbud og andre ordninger som omhandler norskopplæring (både ordinære kurs og “bransjenorsk”), HMS (hele, miljø og sikkerhet), arbeidslivskunnskap, kvalitet og redskaps/utstyrslære for utenlandsk arbeidskraft i marin sektor. I tillegg skal det gis en oversikt over finansieringsordninger og aktører som kan bidra i forhold til utforming og gjennomføring av slike tiltak.

Presiseringer
1. Kurs og ordninger for utenlandske arbeidere innen alle deler av sjømatnæringen (fiskeri, havbruk og sjømatindustri) skal kartlegges.
 
2. Kursene skal klassifiseres etter innhold:
o Språkkurs: Ordinær norskopplæring og yrkesrettet språkopplæring
o Arbeidslivskunnskap (plikter, regler, rettigheter, kultur og integrering)
o HMS
o Kvalitet (råstoff- og produktbehandling, rutiner og prosess)
o Redskaps – utstyrslære
 
Rapporten skal videre inneholde en oversikt over eksisterende kurs og ordninger, og følgende faktorer skal beskrives:
o Målgruppe for kurs/ordninger
o Kursinnhold
o Kompetansegivende eller ikke
o Deltagelse
 – Antall
 – Selvfinansiert, via bedrift eller eksternt (kommune, stat, o.l.)
o Kostnad
 – Finansieringskilder:
o hvilke er “i bruk”
o hvilke kan potensielt benyttes
 – Aktører som kan bidra i forhold til utforming og gjennomføring av slike tiltak i ulike deler av landet
 
3. Rapporten skal inneholde en oversikt over:
• Eksisterende kurs og ordninger, og følgende faktorer skal beskrives:
o Målgruppe for kurs/ordninger
o Kursinnhold
o Kompetansegivende eller ikke
o Deltagelse
 – Antall
 – Selvfinansiert, via bedrift eller eksternt (kommune, stat, o.l.)
o Kostnad
 – Finansieringskilder:
o hvilke er “i bruk”
o hvilke kan potensielt benyttes
• Aktører som kan bidra i forhold til utforming og gjennomføring av slike tiltak i ulike deler av landet
 
4. Kartleggingen skal gjennomføres i tett dialog med sekretariatet i Sett Sjøbein.
 
For å besvare problemstillingene er det lagt opp til en tredelt datainnsamling, bestående av:
i) kartlegging basert på elektronisk litteratursøk via søkemotoren Google og innhenting av informasjon via e-post og telefonsamtaler med relevante kurs-tilbydere over hele landet
ii) kvalitative intervjuer med syv nøkkelpersoner og
iii) bedriftsbesøk.
Det skal utarbeides en sluttrapport fra prosjektet som formidles gjennom de ordinære publiseringsordningene til Sett Sjøbein og FHF.
keyboard_arrow_up