Til innholdet

Prosjektnummer

901072

Prosjektinformasjon

Prosjektnummer: 901072
Status: Avsluttet
Startdato: 01.01.2015
Sluttdato: 30.06.2015

Chilling and handling effects on Rigor development / Forlengelse av prerigortid for laks ved superkjøling

Forsøkene har vist at kjøling av laks etter bedøvelse og avblødning ved hjelp av Nanoice var en effektiv metode for å bringe temperaturen raskt ned. Formålet med undersøkelsen var å avdekke om denne raske avkjølingen hadde en forlengende effekt på tiden før rigor inntrer. Forsøket avdekket at det motsatte er tilfelle, dvs. at kraftig nedkjøling like etter avlivning førte til raskere stivhet og dermed økende problem med sløying og filetering. 

Rask kjøling kan være nyttig for mange formål, men i dette tilfellet førte det ikke til lengre tid før rigor inntrer. 
Prosjektet er et eksempel på utforskning av metoder som blir påstått å ha en ønsket effekt. Gjennom systematiske forsøk har en her vist at den ønskede effekten ikke er tilstede og dermed kan en arbeide videre med å finne andre metoder som har ønsket effekt. På den andre side har dette forsøket også vist at kjøling ved hjelp av Nanoice er en effektiv metode til rask nedkjøling som meget godt kan komme til anvendelse der en ønsker rask kjøling. 
Lakseindustrien trenger å utvikle nye metoder for pathogenfri transport og lagring av laks for å bedre kontroll ved sykdomsutbrudd. Transport av levende fisk med utslipp av brønnbåt-vann i sjø og påfølgende lagring i ventemerder er en stor risikofaktor for sykdomsspredning mellom merder.

Bruk av slaktebåt er en mulig løsning. Fisken bedøves, avlives, utblødes nedkjøles ved merdkanten og transporteres nedkjølt til prosesseringsanlegg. Ved denne metoden vil det ikke slippes ut noe vann eller blod til omgivelsene. Slik unngås eventuell sykdomssmitte. Dette båtkonseptet er i bruk i mange land, mens i Norge er det kun en båt, “Tauranga”, som har levert 2/3 av ferdig slaktet laks til Marine Harvest-Ryfisk. Metoden har også noen andre fordeler som forbedret fiskevelferd, unngåelse av stress under transport, økt transporteffektivitet på grunn av mindre vanntransport som gir lavere spesifikt energibruk for transport.

I forbindelse med utvikling av slaktebåten “Tauranga” er det behov for å undersøke om rask nedkjøling kan ha positiv (forlenge) prerigortiden for laks. Rask temperaturendring kan påvirke de enzymatiske prosesser i fiskemuskelen og gi en forlenget prerigortid. Dette er viktig å kartlegge for å se hvor lang føringstid slaktebåten kan ha, noe som vil utvide bruken av båten.
Å evaluere hvordan rask nedkjøling påvirker prerigortid til laks.
Dersom rask temperatursenking gir forlenget prerigortid vil det kunne gi lavere feilklassifisering på fisken, reduserte kvalitetsdefekter som skyldes håndtering av rigor fisk og økt føringstid for slaktebåt.

Prosjektet er planlagt gjennomført med et stort industriforsøk hvor det er satt opp en forsøksmatrise som skal gi svar på prerigor-effekter av rask temperatursenking. Marine Harvest, Turanga og nanoICE-leverandøren vil stå for tilretteling av utstyr og fisk mens SINTEF og Nofima vil gjennomføre det vitenskaplige  arbeidet.  Forsøket vil gjennomføres i uke 3 i 2015.  Prosjekt vil levere en sluttrapport innen utgangen av februar 2015.

Prosjektet vil levere en sluttrapport og resultatene formidles på FHF nettsider. Det vil dessuten formidles på aktuelle FHF-seminar.
keyboard_arrow_up