Til innholdet

Prosjektnummer

901142

Prosjektinformasjon

Prosjektnummer: 901142
Status: Avsluttet
Startdato: 08.06.2015
Sluttdato: 31.12.2015

Sikkert arbeidsdekk og styrbare trålblokker: Forprosjekt

Sammendrag av resultater fra prosjektets faglige sluttrapport
Det er identifisert fem områder der det finnes muligheter for forbedringer og rom for ny teknologi:
1. wirehåndtering
2. parkering av tråldører
3. styring av tråldører under tråling
4. generell sikkerhet på dekk
5. styrbare trålblokker
 
For hvert område tok man frem konkrete konsepter, både enkeltprodukter som kan utvikles uavhengig av fartøydesign, og ved endring av eksisterende utstyr om bord på fartøyene.
I forprosjektet “Sikkert arbeidsdekk og styrbare trålblokker” er det identifisert fem områder der det er muligheter for å forbedre sikkerhet på tråldekket, samt å bidra til energieffektivitet. Finansiering av et hovedprosjekt for å utvikle og å implementere ny teknologi vil passe best inn hos Innovasjon Norge og FHF fordi forskningshøyden er for lav til å bli finansiert av Forskningsrådet. Næringsnytten vil først bli realisert i et hovedprosjekt.   
Fiskeryrket medfører en større risiko for personulykker enn de fleste andre yrker både nasjonalt og internasjonalt. For eksempel er det for store havgående trålfartøy registrert 896 personulykker (888 personskader, 8 dødsulykker) i perioden 2000–2011. Trålfartøy har den klart største andelen personulykker i havfiskeflåten. En stor andel av disse ulykkene er knyttet til operasjoner på/rundt tråldekket.
 
Sikkerhet på arbeidsdekket på tråler er utfordringer trålrederiene ønsker å se forbedrede løsninger på. I dette prosjektet skal det vurderes om det er mulig å løse noen av utfordringene med ny teknologi som utgangspunkt. Det er ønskelig å fokusere på sikkerhet i kombinasjon med løsninger som i tillegg gir lavere energibruk og samtidig bedre kvalitet på fiskeråstoffet.
 
Prosjektet er et forprosjekt med mål om å få etablert et forskningsprosjekt under Norsk forskningsråds program MAROFF.
• Å systematisere arbeid som tidligere er gjort på området og avdekke behov for utvikling som kan virke forebyggende for fremtidige ulykker og dødsfall på arbeidsdekket til en tråler ved å se på nye teknologiløsninger.
• Å identifisere relevante problemstillinger for et hovedprosjekt med et skille mellom inkrementelle utviklingssteg og mer radikale utviklingssteg.
• Å vurdere muligheter for styrbare trålblokker for å avlaste ror under dårlig vær, noe som vil være drivstoffbesparende.
• Å vurdere alternativ måte for ombordtaking av fisk for å redusere antall tunge hiv inn på dekk og potensielt kunne øke fiskekvaliteten.
• Å identifisere prosjektdeltakere for hovedprosjekt, og definere rammer og problemstillinger for hovedprosjekt.
• Å utarbeide en søknad til Forskningsrådet i samarbeid med Rolls Royce Marine, 2–3 rederier og faglig relevant FoU-partner.
• Å systematisere og rapportere funn fra forprosjektarbeidet.
 
Hovedparametere
Resultatmålene har basis i følgende hovedparametere:
1. Bedre sikkerhet på tråldekket.
2. Vurdere om bedre sikkerhet kan kombineres med drivstoffbesparelse på tråleren.
3. Vurdere om bedre sikkerhet kan kombineres med løsninger som også kan gi bedre råstoffkvalitet.

Forventningen er at det i løpet av forprosjektet blir identifisert et potensial for kommersielle produkter / løsninger man skal søke å utvikle i det videre forskningsprosjektet.
Hovedmålsettingen med prosjektet er å redusere skade- og dødsrisiko på tråldekket. Med styrbare trålblokker er det også en målsetting å klare å redusere energiforbruket til trålere under krevende værforhold. Alternative metoder for ombordtaking av råstoffet kan bedre kvaliteten på råstoffet.
Prosjektet er planlagt gjennomført fra juni 2015 og fram til desember 2015. Hoveddelen av arbeidet vil bli gjort fra august til oktober.
 
I begynnelsen vil mye tid gå med til å samle informasjon og danne seg et godt bilde av prosjektets problemstillinger. I forbindelse med dette arbeidet planlegges det besøk på trålere samt intervju/workshops med forskjellige grupperinger i både rederi, Rolls Royce og andre relevante aktører.
 
Det arbeides etter moderne brukersentrert designmetodikk. Aktivitetene som er beskrevet er ikke en inndeling i faser, men en kategorisering av arbeid. Kategoriene vil i stor grad gjennomføres parallelt i en interativ prosess.
 
Siden dette er et forprosjekt vil mye av tiden brukes på å avgrense og identifisere problemstillinger, og sannsynligvis vil det kun i begrenset omfang være mulig å løse problemstillingen som er identifisert. Dette søkes oppnådd i det senere hovedprosjektet innenfor Forskningsrådets program MAROFF.
 
I begynnelsen av prosjektet vil det bli søkt å jobbe mye med både produsenter av utstyr og rederi for å få belyst alle sider av dagens situasjon. Inventas vil fasilitere workshops og kjøre intervju med forskjellige faggrupper. Det vil bli benyttet relevante virkemidler for å få til en konstruktiv arbeidsprosess med fagrupper som kanskje vanligvis ikke er vant til å håndtere slike problemstillinger.
 
Hovedleveransen fra prosjektet vil i stor grad være søknad til Forskningsrådet. I tillegg vil det bli brukt tilgjengelige ressurser på å sortere og rapportere funn fra prosjektarbeidet og benytte dette som basis for det videre arbeidet i det forhåpentligvis innvilgede hovedprosjektet i regi av MAROFF.

Det vil bli søkt om forprosjektmidler fra MAROFF til arbeidet med å sette sammen et godt konsortium for hovedprosjektet, etablere en god søknad for hovedprosjektet samt å få etablert så gode problemstillinger som mulig til hovedprosjektet.
Sluttrapport blir publisert på FHF sine nettsider.
keyboard_arrow_up