Prosjektnummer
910169
Utvikling av energieffektiv oljeproduksjon fra slo om bord (ECOmega)
Havfiskeflåten er inne i en tid med krevende kvotekutt og press på lønnsomhet, samtidig som flere har store volum restråstoff tilgjengelig. Noen aktører og selge alt som blir tatt opp fra havet, samtidig som andre etterspør mer marint restråstoff. M/S ECOfive har derfor et kjøle- og frysesystem der alt av restråstoff kan blokkfryses og deretter ilandføres. Sloet er nå det eneste råstoffet uten en klar prosessvei om bord.
Ombord i en havgående tråler er ønsket at det utvikles en enkel batch eller kontinuerlig ekstraksjonsprosess, med bruk av enzymer. Et alternativ ved ilandføring av råstoff, eller ved svært høye oljepriser, er en todelt prosess der 1) skånsom termisk separasjon av oljen kombineres med 2) enzymatisk hydrolyse av den gjenværende proteinrike fraksjonen. Den første fasen, mild termisk behandling (35–45 °C) av ferskt, lipidrikt råstoff, separerer opptil 85 % av oljen fra råmaterialet og gir olje av høy kvalitet. En slik prosess vil kunne nyttiggjøre seg eksisterende lavtemperatur spillvarme fra kjølesystemer som i liten grad utnyttes.
Etterspørsel etter marin olje har bidratt til at det er avsatt plass om bord i M/S ECOfive til en innovativ og kompakt oljefabrikk, med mål om energi- og plasseffektiv produksjon av fiskeolje fra sloet (for å oppnå 100 % utnyttelse av råstoffet). Bluewild har etterspurt innovative løsninger ved bruk av lav temperatur og overskuddsvarme, fra både utstyrsleverandører og prosessingeniører, men har ikke oppnådd at noen vil garantere for et anlegg, da det ikke finnes en eksisterende løsning. Orkla Health Ocean har utviklet en prosess, og det er relevant å se om den kan “slankes” inn på et område i båten. MGB AS vil bidra til riktig dimensjonering og prosessflyt for en kompakt fabrikk.
Reduksjon i utslipp av klimagasser fra fiskeriene krever drastiske tiltak for å tilfredsstille nasjonale målsetninger og vil kreve tiltak på kort og lang sikt. Klimagasser fra fiskeriene kommer i all hovedsak fra bruk av fossilt drivstoff i motorer om bord. Dermed vil reduksjon av drivstofforbruk i form av energieffektivisering eller smartere produksjon kunne bidra til å oppfylle nasjonale målsetninger. For å kunne gjøre prosessering av restråstoff mer bærekraftig, ønsker Bluewild å ta i bruk uutnyttet restvarme som er tilgjengelig om bord. Siden denne restvarmen ofte ikke er varmere enn 80 °C, er det viktig at prosessen fungerer ved lavere temperaturer (60 °C).
Ombord i en havgående tråler er ønsket at det utvikles en enkel batch eller kontinuerlig ekstraksjonsprosess, med bruk av enzymer. Et alternativ ved ilandføring av råstoff, eller ved svært høye oljepriser, er en todelt prosess der 1) skånsom termisk separasjon av oljen kombineres med 2) enzymatisk hydrolyse av den gjenværende proteinrike fraksjonen. Den første fasen, mild termisk behandling (35–45 °C) av ferskt, lipidrikt råstoff, separerer opptil 85 % av oljen fra råmaterialet og gir olje av høy kvalitet. En slik prosess vil kunne nyttiggjøre seg eksisterende lavtemperatur spillvarme fra kjølesystemer som i liten grad utnyttes.
Etterspørsel etter marin olje har bidratt til at det er avsatt plass om bord i M/S ECOfive til en innovativ og kompakt oljefabrikk, med mål om energi- og plasseffektiv produksjon av fiskeolje fra sloet (for å oppnå 100 % utnyttelse av råstoffet). Bluewild har etterspurt innovative løsninger ved bruk av lav temperatur og overskuddsvarme, fra både utstyrsleverandører og prosessingeniører, men har ikke oppnådd at noen vil garantere for et anlegg, da det ikke finnes en eksisterende løsning. Orkla Health Ocean har utviklet en prosess, og det er relevant å se om den kan “slankes” inn på et område i båten. MGB AS vil bidra til riktig dimensjonering og prosessflyt for en kompakt fabrikk.
Reduksjon i utslipp av klimagasser fra fiskeriene krever drastiske tiltak for å tilfredsstille nasjonale målsetninger og vil kreve tiltak på kort og lang sikt. Klimagasser fra fiskeriene kommer i all hovedsak fra bruk av fossilt drivstoff i motorer om bord. Dermed vil reduksjon av drivstofforbruk i form av energieffektivisering eller smartere produksjon kunne bidra til å oppfylle nasjonale målsetninger. For å kunne gjøre prosessering av restråstoff mer bærekraftig, ønsker Bluewild å ta i bruk uutnyttet restvarme som er tilgjengelig om bord. Siden denne restvarmen ofte ikke er varmere enn 80 °C, er det viktig at prosessen fungerer ved lavere temperaturer (60 °C).
Hovedmål
Å utvikle et beslutningsgrunnlag for en innovativ, kompakt og energieffektiv prosess for ekstraksjon av marin olje fra hvitfiskslo, som bygger på utnyttelse av spillvarme og enzymatisk hydrolyse, ombord i M/S ECOfive.
Delmål (med korresponderende arbeidspakker (AP-er))
1. Å utvikle metoder for ekstraksjon av olje med høyt utbytte og kvalitet (AP1).
2. Å utvikle et konsept for en kompakt fabrikk som passer ombord i ECOfive (AP2).
3. Å tilpasse fabrikk til volum av råstoff, prosessflyt og tilgjengelig spillvarme om bord (AP3.
Å utvikle et beslutningsgrunnlag for en innovativ, kompakt og energieffektiv prosess for ekstraksjon av marin olje fra hvitfiskslo, som bygger på utnyttelse av spillvarme og enzymatisk hydrolyse, ombord i M/S ECOfive.
Delmål (med korresponderende arbeidspakker (AP-er))
1. Å utvikle metoder for ekstraksjon av olje med høyt utbytte og kvalitet (AP1).
2. Å utvikle et konsept for en kompakt fabrikk som passer ombord i ECOfive (AP2).
3. Å tilpasse fabrikk til volum av råstoff, prosessflyt og tilgjengelig spillvarme om bord (AP3.
Effektiv (og automatisert) utnyttelse av slo fra hvitfisk ombord vil øke mulighetene for bedre utnyttelse av ressursene, både til mat og som fôringredienser. Dette vil øke inntjeningen, forbedre arbeidsmiljø og gi økt miljømessig bærekraft. Særlig med dagens relativt lave og på kort sikt ytterligere synkende torskekvoter er det imperativt for rederiene å øke inntjeningen på ressursene de har til rådighet. En slik økning kan i dag kun komme som følge av bedre utnyttet restråstoff. Innfrysing av samfengt slo, ilandtaking og tining er kostnadskrevende og hygienisk krevende. Manuell utsortering og ivaretaking av fraksjoner er tidvis lønnsomt, men manuelt og arbeidskrevende. Følgelig er en god løsning for mest mulig automatisert og selvgående uttak av fersk olje av god og salgbar kvalitet om bord av stor interesse i næringen.
M/S ECOfive vil ha en hvitfiskfangst på 80 tonn per døgn, som gir rundt 8 tonn slo per døgn. Det stiller store krav til prosessflyt, teknologivalg og energi, for å produsere rundt 400 tonn slo pr. time, uten tekniske utfordringer eller produksjonsstans. Oljeinnholdet i innmaten vil variere, men ved å bruke rundt 30 % i beregninger vil Bluewild produsere rundt 120 kg olje i timen, eller 2880 liter per døgn. Etterspørsel og priser for marine råoljer har vært opp mot 50 kg/liter. Prisene per nå er litt lavere enn det, men selv med et anslag på 25 kr/liter vil olje produsert om bord i M/S ECOfive bidra til god inntjening.
Det er også internasjonalt økt fokus på bedre utnyttelse av ressurser og energi. For systemleverandør vil løsninger som utvikles i prosjektet kunne styrke deres posisjon både nasjonalt og internasjonalt i samhandling med næringa og FoU. Dette prosjektet vil legge premissene for videre utvikling av automatisert uttak av restråstoffraksjoner fra samfengt slo.
Etterspørselen etter råvarer til produksjon av marine oljer understreker hvor viktig det vil være å utnytte restråstoff fra den havgående flåten og spesielt i hvitfisksektoren.
M/S ECOfive vil ha en hvitfiskfangst på 80 tonn per døgn, som gir rundt 8 tonn slo per døgn. Det stiller store krav til prosessflyt, teknologivalg og energi, for å produsere rundt 400 tonn slo pr. time, uten tekniske utfordringer eller produksjonsstans. Oljeinnholdet i innmaten vil variere, men ved å bruke rundt 30 % i beregninger vil Bluewild produsere rundt 120 kg olje i timen, eller 2880 liter per døgn. Etterspørsel og priser for marine råoljer har vært opp mot 50 kg/liter. Prisene per nå er litt lavere enn det, men selv med et anslag på 25 kr/liter vil olje produsert om bord i M/S ECOfive bidra til god inntjening.
Det er også internasjonalt økt fokus på bedre utnyttelse av ressurser og energi. For systemleverandør vil løsninger som utvikles i prosjektet kunne styrke deres posisjon både nasjonalt og internasjonalt i samhandling med næringa og FoU. Dette prosjektet vil legge premissene for videre utvikling av automatisert uttak av restråstoffraksjoner fra samfengt slo.
Etterspørselen etter råvarer til produksjon av marine oljer understreker hvor viktig det vil være å utnytte restråstoff fra den havgående flåten og spesielt i hvitfisksektoren.
Prosjektet gjennomføres med følgende faglige arbeidspakker (AP-er):
AP1: Høykvalitetsolje fra slo: egnet teknologi og validering i laboratorieskala
Aktivitetsbeskrivelse
1.1: Karakterisering av slo fra torsk, hyse og sei
AP1: Høykvalitetsolje fra slo: egnet teknologi og validering i laboratorieskala
Aktivitetsbeskrivelse
1.1: Karakterisering av slo fra torsk, hyse og sei
Eksperimentelle forsøk i laboratorie-skala gjennomføres på råstoff levert av Bluewild fra M/S ECOfive.
1.2: Ekstraksjon av olje fra hvitfiskslo ved temperaturer under 60 °C med og uten tilsetning av enzymer.
1.3: For å validere og forbedre ekstraksjonen gjennomføres eksperimenter i henhold til et responsoverflatedesign (RSM)
1.4: Reduksjon av fremmedstoffer ved bruk av filter bestående av immobilisert aktivt kull
AP2: Pilotskala validering på land
Aktivitetsbeskrivelse
2.1 Oppskalering av forsøksdesign til pilotskala
Basert på funnene fra AP1 vil valgt forsøksoppsett oppskaleres til pilotskala.
2.2 Uttesting i pilotskala og dokumentasjon av forsøk
Pilotskala forsøk vil gjennomføres i Orkla Health Oceans moderne restråstoffanlegg på Myre, Vesterålen. Alle forsøk planlegges utført i torskesesongen, for å unngå utfordringer med råstofftilgang.
2.3 Analyser, analyser av forsøksdata og prosessberegninger
Pilotskala ekstraksjonsforsøk evalueres på blant annet utbytte, kvalitet og sammensetting av olje. Fettsyreprofil, oksidasjonsstatus (TOTOX) og FFA vil være viktige kvalitetsparameter. Prosessens krav til energitilførsel, dimensjonerende kapasiteter, massebalanser og krav til utstyr/infrastruktur om bord beregnes.
3.1 Energibetraktninger
Kartlegging av tilgjengelig spillvarmekilder om bord, og beregne det termodynamiske potensialet som ligger i varmegjenvinning med hensyn på varmemengde, effekt og temperaturnivåer.
3.2 Konseptutvikling av fabrikk - prosess og utstyrsvalg
Valgte prosesstrinn og teknologi må vurderes med tanke på bruk om bord i form av varmetilgang, arealbruk og anvendbarhet. Dette utføres som en forenklet kost/nytte-analyse, der tillegg i investeringskostnad settes opp mot fratrekk i drifts-/energikostnader og forventede effekter på kvalitet og lønnsomhet estimeres.
Prosjektorganisering
SINTEF har bred erfaring fra FoU innen fiskeri – og havbrukssektoren, hvor forskningsfokus er blant annet full utnyttelse av marine ressurser, kvalitet fra råstoff til ferdig produkt. SINTEF Nordvest er et heleid datterselskap av SINTEF Ocean. Miljøet har innsikt i oljeproduksjon og miljøgiftrensing. SINTEF Ocean-teamet bidrar med kompetanse innen marine råstoff, preservering, stabilisering, kvalitet og tilpassing av teknologier for å produsere høykvalitets produkter, både med tanke på prosessteknologi for full utnyttelse, kvalitetsanalyser og kartlegging av mengder/volum og anvendelsesområder. Selskapet innehar infrastruktur for optimalisering av ulike typer produksjonsprosesser for å omdanne marint råstoff til ingredienser (både i lab og pilotskala).
Hav- og kystfiskerederiet Bluewild har jobbet med utvikling av M/S ECOfive over lang tid, og har de senere årene sett på løsninger for mer effektiv oljeproduksjon.
Selskapet Orkla Health Ocean har utviklet og bygd en helt ny oljefabrikk i Myre, som bygger på enzymatisk hydrolyse. Dette utviklingsprosjektet vil gi verdifull innsikt i hvordan en slik fabrikk kan utvikles om bord i tråler.
Mgb AS er et selskap med kompetanse innen marin biprodukt-industri. Både innen teknologi, produktutvikling og marked. For Mgb er dette et viktig prosjekt knyttet til selskapet kunnskap om produksjonsteknologi, spesielt knyttet til utnyttelse av marine biomasse generelt og ekstraksjon av fiskeolje spesielt.
1.2: Ekstraksjon av olje fra hvitfiskslo ved temperaturer under 60 °C med og uten tilsetning av enzymer.
1.3: For å validere og forbedre ekstraksjonen gjennomføres eksperimenter i henhold til et responsoverflatedesign (RSM)
1.4: Reduksjon av fremmedstoffer ved bruk av filter bestående av immobilisert aktivt kull
AP2: Pilotskala validering på land
Aktivitetsbeskrivelse
2.1 Oppskalering av forsøksdesign til pilotskala
Basert på funnene fra AP1 vil valgt forsøksoppsett oppskaleres til pilotskala.
2.2 Uttesting i pilotskala og dokumentasjon av forsøk
Pilotskala forsøk vil gjennomføres i Orkla Health Oceans moderne restråstoffanlegg på Myre, Vesterålen. Alle forsøk planlegges utført i torskesesongen, for å unngå utfordringer med råstofftilgang.
2.3 Analyser, analyser av forsøksdata og prosessberegninger
Pilotskala ekstraksjonsforsøk evalueres på blant annet utbytte, kvalitet og sammensetting av olje. Fettsyreprofil, oksidasjonsstatus (TOTOX) og FFA vil være viktige kvalitetsparameter. Prosessens krav til energitilførsel, dimensjonerende kapasiteter, massebalanser og krav til utstyr/infrastruktur om bord beregnes.
AP3: Konseptutvikling av om bord-fabrikk
Aktivitetsbeskrivelse3.1 Energibetraktninger
Kartlegging av tilgjengelig spillvarmekilder om bord, og beregne det termodynamiske potensialet som ligger i varmegjenvinning med hensyn på varmemengde, effekt og temperaturnivåer.
3.2 Konseptutvikling av fabrikk - prosess og utstyrsvalg
Valgte prosesstrinn og teknologi må vurderes med tanke på bruk om bord i form av varmetilgang, arealbruk og anvendbarhet. Dette utføres som en forenklet kost/nytte-analyse, der tillegg i investeringskostnad settes opp mot fratrekk i drifts-/energikostnader og forventede effekter på kvalitet og lønnsomhet estimeres.
Prosjektorganisering
SINTEF har bred erfaring fra FoU innen fiskeri – og havbrukssektoren, hvor forskningsfokus er blant annet full utnyttelse av marine ressurser, kvalitet fra råstoff til ferdig produkt. SINTEF Nordvest er et heleid datterselskap av SINTEF Ocean. Miljøet har innsikt i oljeproduksjon og miljøgiftrensing. SINTEF Ocean-teamet bidrar med kompetanse innen marine råstoff, preservering, stabilisering, kvalitet og tilpassing av teknologier for å produsere høykvalitets produkter, både med tanke på prosessteknologi for full utnyttelse, kvalitetsanalyser og kartlegging av mengder/volum og anvendelsesområder. Selskapet innehar infrastruktur for optimalisering av ulike typer produksjonsprosesser for å omdanne marint råstoff til ingredienser (både i lab og pilotskala).
Hav- og kystfiskerederiet Bluewild har jobbet med utvikling av M/S ECOfive over lang tid, og har de senere årene sett på løsninger for mer effektiv oljeproduksjon.
Selskapet Orkla Health Ocean har utviklet og bygd en helt ny oljefabrikk i Myre, som bygger på enzymatisk hydrolyse. Dette utviklingsprosjektet vil gi verdifull innsikt i hvordan en slik fabrikk kan utvikles om bord i tråler.
Mgb AS er et selskap med kompetanse innen marin biprodukt-industri. Både innen teknologi, produktutvikling og marked. For Mgb er dette et viktig prosjekt knyttet til selskapet kunnskap om produksjonsteknologi, spesielt knyttet til utnyttelse av marine biomasse generelt og ekstraksjon av fiskeolje spesielt.
Formidling og kommunikasjon av resultatmål skal bidra til å løfte frem ny teknologi som kan bidra til økt utnyttelse av restråstoff i hvitfiskflåten, i tråd med prosjektets målsetning.
For å sikre bred formidling vil man fortløpende publisere informasjon og resultater på diverse digitale plattformer. En vil også publisere kronikker på ulike plattformer både ved oppstart og prosjektslutt, tilpasset de forskjellige målgruppene.
Samtidig så er M/S ECOfive et fartøy som tiltrekker seg oppmerksomhet. Det antas at gode resultater fra prosjektet kan kobles til båten og rederiet, og på den måten også få større gjennomslag i media. Prosjektgruppen vil være påpasselig med å utnytte de mulighetene som oppstår i denne anledning.
Saker som kan inngå i FHF sine egne nyhetsbrev, vil bli vurdert fortløpende. I tillegg ønsker prosjektgruppen å stille opp i ulike fora som arrangeres av FHF. Det kan være aktuelt å presentere funnene under Nor-Fishing 2026. Prosjektgruppen vil bruke visuelle medier for å formidle resultatene og det vil bli laget film i prosjektet. Dette vil bli tilgjengeliggjort på ulike digitale flater. I tillegg vil prosjektgruppen vurdere podcasten SMART Forklart for dette.
For å sikre bred formidling vil man fortløpende publisere informasjon og resultater på diverse digitale plattformer. En vil også publisere kronikker på ulike plattformer både ved oppstart og prosjektslutt, tilpasset de forskjellige målgruppene.
Samtidig så er M/S ECOfive et fartøy som tiltrekker seg oppmerksomhet. Det antas at gode resultater fra prosjektet kan kobles til båten og rederiet, og på den måten også få større gjennomslag i media. Prosjektgruppen vil være påpasselig med å utnytte de mulighetene som oppstår i denne anledning.
Saker som kan inngå i FHF sine egne nyhetsbrev, vil bli vurdert fortløpende. I tillegg ønsker prosjektgruppen å stille opp i ulike fora som arrangeres av FHF. Det kan være aktuelt å presentere funnene under Nor-Fishing 2026. Prosjektgruppen vil bruke visuelle medier for å formidle resultatene og det vil bli laget film i prosjektet. Dette vil bli tilgjengeliggjort på ulike digitale flater. I tillegg vil prosjektgruppen vurdere podcasten SMART Forklart for dette.