FHF forvalter næringens felles FoU-midler for å bidra til økt verdiskaping, bærekraft og innovasjon i sjømatnæringen.
Ett av mange tiltak som skal bidra til det, er at iverksetting av prosjektene som hovedregel skjer ved konkurranseutsetting, det vil si utlysninger.
Det skal bidra til resultater, det skal bidra til legitimitet og det skal bidra til effektiv ressursbruk.
Samtidig er det ressurskrevende, for FoU-institusjoner og andre søkere og for FHF, samt at manuell håndtering og manuell registrering av data kan være en kilde til feil.
Derfor har FHF fra 1.1.2025 innført digital håndtering av iverksetting av prosjektene.
Det vil spare ressurser, men ikke minst vil det bidra til å trygge enhetlig saksbehandling samt sikre best mulig kvalitet, og derved være et bidrag til det egentlige målet, at de beste prosjektene, som vil ha størst nytte for næringen blir gjennomført
- For næringen vil det bidra til mer verdi, samt trygghet på at FHF forvalter ressurser effektivt.
- For FoU-institusjoner vil det bidra til økt effektivitet og kvalitet, samt trygghet for enhetlig saksbehandling
- For FHF vil det bidra til effektiv ressursbruk.