Utredning og analyse av markedsadgang for norsk sjømat
FHF lyser ut inntil 3 mill. NOK for utredning og analyse av flere sider ved markedsadgangen for norsk sjømat.
Rundt 95 prosent av norsk sjømatproduksjon eksporteres, og det eksporteres til over 150 land.
Markedsadgang på lik linje med konkurrenter er viktig for sektoren.
Sjømateksporten er gjenstand for en rekke forskjellige begrensninger, og handelshindre og toll- og andre barrierer Dette medfører en direkte belastning på eksporten, og i tillegg representerer det en risiko for aktørene, knyttet til mulige endringer i rammebetingelser og markedsadgang. men også tolkning og forvaltning av rammene, spesielt knyttet til ikke-tarriffære rammer.
De seneste politiske utviklingstrekk globalt gjør at utfordringer knyttet til markedsadgang generelt øker. Da blir det av stor betydning å ha godt kunnskapsgrunnlag om effekter av begrensninger i markedsadgangen, hvordan det påvirker både konkurranse-posisjon og andre forhold av avgjørende betydning for sjømatnæringen. En slik analyse vil ha betydning for mange, for næringsaktørerne, for næringsorganisasjoner og for myndigheter
Målsetting med utlysningen er dokumentasjon av konsekvenser og effekter av endringer i markedsadgang for norsk sjømat
Et prosjekt vil ha flere delmål:
Utarbeide oversikt over norsk sjømats posisjon når det gjelder markedsadgang
- Identifisere hindre, utfordringer og hvordan det påvirker konkuranseforholdet
- Analysere effekter av dagens handelshindre for norsk sjømat
Vurdere trusler eller muligheter for norsk sjømats markedsadgang ved utvikling med økt proteksjonisme
- Hvor er truslene størst, hva slags trusler / scenarier
Vurdere potensielle gevinster og tap ved endringer i markedsadgang
- Spesielt Norges konkurranseposisjon mot hovedkonkurrenter
- Hvordan dagens konkurranseforhold styrker eller svekker norsk posisjon
Det tas sikte på å iverksette ett prosjekt.
Prosjektperiode inntil 24 mndr.