Sjarkfiskerne mest utsatt for dødsulykker
Sjarkfiskere er blant de mest utsatte yrkesgruppene i Norge. Nå viser erfaringene fra ektepar som fisker sammen at samfiske kan gi økt trygghet på havet – men også at regelverket ofte står i veien for effektivt samarbeid.

Ekteparet Gun-Karoline Breivik og Tor Harry Breivik har hver sin båt, men fisker ofte sammen for å øke sikkerheten.
– Vi er heldige som har hverandre. Da kan vi passe på hverandre, sier Gun-Karoline Breivik.
Sammen med ektemannen Tor Harry Breivik fisker hun torsk og kongekrabbe på Finnmarkskysten. De har hver sin sjark, men samarbeider ofte – både for å utnytte kvotene best mulig og for å øke sikkerheten.
Alenefiskere mest utsatt
En rapport fra Sintef Tall viser at fartøyforlis og fall over bord er de vanligste årsakene til dødsfall i fiskeflåten. Særlig alenefiskere i sjarkflåten har høy risiko. I perioden 2000–2022 omkom 149 norske yrkesfiskere, og det ble registrert 3815 personulykker – de fleste i trålerflåten.
- Så sent som i februar i år ble en fisker funnet omkommet i havet 11 kilometer fra egen sjark i Laksefjorden i Lebesby kommune i Finnmark. Han hadde falt i havet mens sjarken fortsatt var i fart og var alene om bord.
- Samme måned mistet en 70 år gammel mann livet i stredet mellom Hitra og Frøya etter å ha falt over bord fra sjarken sin.
De mange ulykkene som rammer norsk fiskeri gjennom fiskerisesongene, er ofte et samtaleemne for ekteparet.
– Det er klart jeg bekymrer meg for at noe skal skje henne. Selv om barna våre begynner å bli store – den yngste er 12 – er det viktig at ingen av oss kommer til skade, sier Tor Harry Breivik.
Han har selv opplevd nestenulykker, blant annet da foten nesten ble fanget i tauverk på vei over rekka.
Forskning gir ny innsikt
Prosjektet «Alvorlige ulykker i fiskeflåten – årsaker og tiltak», finansiert av FHF (Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfinansiering), har analysert årsakene til de mest alvorlige ulykkene i næringen og foreslått konkrete tiltak.
– Nullvisjonen er historisk viktig. Den peker på mange områder som må prioriteres for å få ned ulykkestallene, sier Trine Thorvaldsen, seniorforsker i SINTEF.
– Forskningen har gitt oss en dypere forståelse av risikofaktorene og de bakenforliggende årsakene til ulykkene. Vi har utviklet årsakskart som kan brukes både i opplæring og risikovurdering, supplerer Ingunn Marie Holmen, prosjektleder i SINTEF.
Hovedfunn fra prosjektet
- Fartøyforlis og fall over bord er de vanligste dødsårsakene blant yrkesfiskere. Sjarkfiskere og alenefiskere er særlig utsatt.
- Flesteparten av ulykker med personskader registrert hos Sjøfartsdirektoratet, har skjedd i trålerflåten.
- Ulykkeshendelsene som peker seg ut i statistikken er forlis, fall over bord, fall om bord, slag- og klemulykker og drukning i havn.
- Tiltak for å redusere risikoen bør handle om arbeidspraksis, arbeidsplass, arbeidsbekledning og personlig verneutstyr, opplæring og kompetanse samt rammebetingelser og regulering.
Samfiske gir trygghet
Gun-Karoline og Tor Harry opplever selv at regelverket står i veien for tryggere og mer effektiv drift.
– Vi skulle gjerne kunne fiske begge kvotene i én operasjon og merket om teinene til havs, men det må skje på kaia. Det koster oss verdifulle døgn i sesongen, sier Gun-Karoline Breivik.
Begge er tydelige på at sikkerheten alltid kommer først. De bruker personalarm/sporingsenhet, kniv i beredskap, flytedrakter og sklisikkert fottøy. Likevel ser de at det er behov for at både næringen og myndighetene legger bedre til rette.
– Om vi bedre kan sikre at fiskere i sjarker kan fiske sammen, vil det øke sikkerheten. En utfordring er reguleringene som gjør det vanskelig å samarbeide effektivt, sier Rita Naustvik, fagsjef i FHF. Hun mener flere av tiltakene som Sintef har kommet fram til bør løftes fram til fiskeri- og havministeren som forslag til enkle tiltak som kan få ned antall ulykker i sjarkflåten.

Forslag til tiltak
Sintef og FHF trekker fram flere grep som kan redde liv:
- Mer samfiske og redusert alenearbeid
- Bedre personlig verneutstyr, som personalarm og sporingsenhet som kan aktiveres ved fall over bord, samt flytedrakter
- Teknologiforbedringer, som nødstopp på motor og sikrere dekkdesign
- Styrket opplæring, særlig for ungdom og nye fiskere
- Regelverksendringer som gjør det enklere å fiske sammen og utnytte kvotene trygt