Til innholdet

Prosjektnummer

900475

Prosjektinformasjon

Prosjektnummer: 900475
Status: Avsluttet
Startdato: 07.05.2010
Sluttdato: 25.06.2010

Markering av tørrfisk på Sjømatfestivalen i Oslo 2010

FHFs Faggruppe for tørrfisk markerte tørrfisken på Kystens Dag 11. og 12. juni. Prosjektet ble gjennomført på følgende måte:
• Det ble laget en egen tørrfisk-stand i fellesteltet hvor det ble servert tørrfisk både fredag og lørdag. Fredag var Lucas Lagergren fra Rorbua ansvarlig for tørrfiskserveringen. Lørdag var Tobias Gustaffson fra Tjuvholmen Sjømagasin ansvarlig for tørrfiskserveringen. Kokkene tilberedte rettene på sine respektive restauranter, fraktet maten til teltet og delte ut smaksprøver der.
• Fredag ble det servert 350 smaksprøver av tørrfisk.
• Lørdag ble det servert 1500 smaksprøver av tørrfisk.
• Smaksprøvene var små og smakfulle og fikk veldig positiv mottakelse. Tilbakemeldingene til kokkene var at publikum likte smaken av tørrfisk, og det hadde vært mulig å dele ut langt flere smaksprøver.
• Det ble laget en liten brosjyre, som et visittkort, som sa noe om hvor det er mulig å handle tørrfisk i Oslo. Både hvilke spisesteder og fiskehandlere som har tørrfisk.
• De to kokkene, Lucas og Tobias, som tilberedte og serverte tørrfisk, har begge deltatt på kokkekursene om tørrfisk som tidligere har blitt arrangert i Oslo. Det var viktig å ha kokker som kjente til råvaren og kunne informere om produktet.

Annbjørg Reiersen i Spindelfisk organiserte arbeidet, engasjerte kokker, og fikk laget visitkortene.

Oslo er et stort og viktig marked hvor tørrfisk har alle muligheter til å komme på meny-kartene ved restauranter og spisesteder. Med roll-ups og brosjyrer fra FHF har det også vært mulig å vise FHFs tilstedeværelse under Sjømatfestivalen.

Markeringen på Sjømatfestivalen må sees i sammenheng med den øvrige aktiviteten som er gjort på tørrfisk-området i Oslo. I løpet av våren 2010 har det vært gjennomført tre tørrfisk-kurs for spisesteder, grossister og fiskehandlere i Oslo:
• 25. mars på Kulinarisk Akademi med 9 deltakere
• 25. april på Tjuvholmen Sjømagasin med 15 deltakere
• 27. juni på restauranten SULT med 10 deltakere

I tillegg har det vært en aktiv dialog med spisestedene for å få de til å ha tørrfisk på menyen. Videre har det i oktober vært gjennomført tørrfiskdemoer i ulike butikker og hos fiskehandlere i Oslo.

Samlet har disse aktivitetene bidratt til økt kunnskap om produktet tørrfisk i Oslo-området.
Tørrfisknæringen gjennomfører et prosjekt der det overordnede målet er å få flere restauranter og spisesteder i Oslo til å sette tørrfisk på menyen og markedsføre tørrfisk som en råvare med opprinnelse fra Nord-Norge. Det ble gjennomført et kokkekurs for tørrfisk i Oslo våren 2009, og tørrfisken ble godt mottatt av kokkene. Utfordringen er å få gjesten til ”å velge” tørrfisk. Dette krever tid, og noen av restauranter har satt tørrfisk på menyen i etterkant av kurset.
 
Det har i løpet av våren 2010 vært arbeidet videre med tørrfisksatsingen i Oslo. To tørrfiskkurs er gjennomført for spisesteder, grossister og fiskehandlere:
• 25. mars med 9 deltakere
• 25. april med 15 deltakere
 
Prosjektet er finansiert av EFF, Landsdelsutvalget for Nord-Norge (LU) og Norges Råfisklag. For å få ekstra trykk i satsingen for tørrfisk i Oslo-området ønsker man å markere tørrfisken i forbindelse med Sjømatfestivalen/Kystens Dag som arrangeres 11.-13. juni 2010, hvor hoveddagen er lørdag 12. juni.
 
Et prosjekt for profilering av tørrfisk ble gjennomført under Sjømatfestivalen/Kystens Dag i juni 2009, se FHF-900291.
Å få flere restauranter og spisersteder i Oslo til å sette tørrfisk på menyen.

Delmål
• Å få restaurantene til å sette tørrfisk på menyen, under og i etterkant av festivalen.
• Å markere tørrfisken som en flott råvarer på Sjømatfestivalen ved å dele ut smaksprøver og informasjon om tørrfisk.
• Å profilere FHF.
Nytteverdien vil være at mange potensielle konsumenter i Oslo får informasjon om tørrfisk, og smaksprøver som viser ulike måter tørrfisk kan tilberedes og serveres på. Dette vil være et godt utgangspunkt for å kunne øke etterspørselen av tørrfisk i Oslo-området både gjennom dagligvarehandelen og restauranter.
Markeringen av tørrfisk vil foregå på lørdag 12. juni. Det gjøres gjennom:

• Egen tørrfisk-stand – åpen fra kl 10.00 til 20.00.
• En kokk fra tørrfisk-kursene skal ha ansvaret for å tilberede og dele ut smaksprøver på Sjømatfestivalen.
• Smaksprøvene skal være små, men smakfulle og gi publikum en smak av hvordan tørrfisk virkelig kan smake.
• Dele ut informasjonsbrosjyre om tørrfisk.
• Det skal lages en liten brosjyre, som et visitkort, som skal si noe om hvor det er mulig å handle tørrfisk i Oslo. Både hvilke spisesteder og fiskehandlere som har tørrfisk.

Annbjørg Reiersen i Spindelfisk organiserer arbeidet, får en kokk på plass, og lager et visittkort. Kokken skal fortrinnsvis hentes fra Oslo. Er ikke dette mulig, skal en fra Tromsø-miljøet engasjeres. Det er viktig å ha en kokk som kjenner råvaren og kan informere om produktet.
Prosjektet er en markering av tørrfisk for å øke kunnskapen om tørrfisk som produkt i Oslo-området.
keyboard_arrow_up