Prosjektnummer
Neste generasjon merkemaskin for klippfisk: Bacco Tag II
Sammendrag av resultater fra prosjektets faglige sluttrapport
Markedets krav til merket norsk klippfisk av ypperste kvalitet har økt markant de siste årene. Gjennom prosjektet er det utviklet et nytt maskin konsept for individuell merking av produkter basert på rullmatet etiketter og festesnorer, samt at “nålmodulen” er blitt enklere, mer driftssikker og åpen. Med det nye systemet garanteres mer effektivitet og 100 % merking av klippfisk.
Maskinen er i tillegg til klippfisk konstruert for andre typer fisk som: rund laks, laksefilet og porsjonsstørrelse rund fisk (seabass, seabream, tilapia og ørret). For de sjømatbedriftene som ønsker å profilere egne produkter eller som selger til sine produkter til kjeder med en sterk merkeprofil vil maskinen gi en effektiv løsning på denne oppgaven.
Videoer som viser med og uten automatisering
Det er laget noen korte filmer som illustrerer test-produksjon med den nye maskinen. Disse er tilgjengelig, via YouTube®, som henholdsvis:
• Neste generasjon merkemaskin for klippfisk: Bacco Tag II –Testing ved Gustav Stokke (finansiert av Innovasjon Norge og FHF)
• BaccoTag II-K 46001
-
Presentasjon: Baccotag 2 og Sperro
Seafood Automation A/S. Seminar for hvitfisk/konvensjonell. 15. november 2012. Av Jon Ulfsrud.
-
Presentasjon: Baccotag 2: Neste generasjon automatiske merkemaskin
Seafood Automation AS. Foredrag på klippfisksamling i Ålesund. 13. juni 2012. Av Jon Ulfsrud.
-
Sluttrapport: Neste generasjon merkemaskin, Bacco Tag II
Bacco AS. 6. februar 2017. Av Lars Lyngaas.
• Å utvikle ny nålmodul og et helt nytt innmatningssystem for festesnorer. (Dette er presisjonsjobb, som er avgjørende for det nye kravet om 100 % merking).
• Å utvikle modulbasert merkemaskin for å få en mer fleksibel løsning når det gjelder retning av eksisterende grader-installasjon og plass. (Dette vil gjøre det mulig for flere bedrifter å automatisere denne prosessen, i motsetning til i dag hvor dette for mange bedrifter ikke er mulig).
• Å søke etter løsninger for at eksisterende maskiner vil kunne oppgraderes. (Dette er imidlertid svært usikkert da en slik del ombygging vil være et kostbart).
Opprinnelsessporing blir et enda sterkere krav i årene fremover, og her vil denne nye maskinen gjøre jobben på individnivå, med implementering av “direct print”, og 100 % merking.
c) Søke produksjonsmetode for låskammer i nålmodul
d) Forske på moduloppbyggingen
e) Evaluering av løsning
b) Detaljkonstruksjon av drivenhet
c) Detaljert konstruksjonsløsning av moduloppbyggingen
d) Bestille prototypedeler til drivenhet
e) Labtest av nålmodul og matemodul
Steg 3: Konsept prototype
b) “On site”-studie for maskintilpasning til produksjonslinje hos Brødr. Aarseth A/S og Gustav Stokke AS i samarbeide med Seafood Automation.
c) Bygging av merkemaskin
d) Installasjon og test av merkemaskin, beregnet 5 “on site”-turer, med test og evalueringer i samarbeid med Seafood Automation og Brødr. Aarseth A/S og Gustav Stokke AS.
• Rapportering til styringsgruppemøte etter hver steg i aktivitetsplan.
• Presentasjon i formidlingssamling i regi av Faggruppe konvensjonell.
-
Sluttrapport: Neste generasjon merkemaskin, Bacco Tag II
Bacco AS. 6. februar 2017. Av Lars Lyngaas.