Til innholdet

Prosjektnummer

910589

Prosjektinformasjon

Prosjektnummer: 910589
Status: Pågår
Startdato: 08.09.2025
Sluttdato: 31.03.2026

Utvikling av merkemasking til sertifisert Tørrfisk fra Lofoten PGI

Tørrfisk fra Lofoten (TFL) har investert tungt i merkevarebygging i Italia over flere år, men manglende og utydelig merking skaper usikkerhet blant importører og kjøpere. Høyere råstoffpriser og lavere kvoter øker behovet for tydelig kvalitetsdokumentasjon for å bevare tilliten i markedet.

Fra 2025 skal all TFL-sertifisert tørrfisk merkes tydelig med opprinnelseslogoer gjennom bruk av en ny merkemaskin. Tydelig opprinnelsesmerking skal styrke TFLs posisjon som høykvalitetsprodukt og sikre betalingsvilje i et utfordrende marked.
Hovedmål
Å utvikle en brukervennlig merkeapplikasjonsmaskin for sertifisert Tørrfisk fra Lofoten PGI (protected geographical indication).

Delmål
Å oppnå en effektiv påsetting av merke.
Å muliggjøre lave krav til operatør.
Å oppnå digitalt påsett av eks dato, produksjonsnummer, etc.
Å få på plass rask og effektiv service, med reservedeler i Bodø.
Å utvikle maskin i et internasjonalt miljø med stor interesse for utvikling.
Å sørge for at alle sertifikater for godkjent næringsmiddelproduksjon medfølger.
Merkingen posisjonerer Tørrfisk fra Lofoten PGI som et premiumprodukt, på nivå med kjente PGI-merker, og gir økt betalingsvilje, markedsadgang og anerkjennelse i verdikjeden. Prosjektet sikrer at 100 % av sertifisert TFL-tørrfisk merkes med PGI-logo, noe som gir økt sporbarhet, færre reklamasjoner og styrket tillit hos kjøpere i viktige markeder.
Prosjektets arbeid gjennomføres med følgende arbeidspakker (AP-er):

AP1: Utvikling av prototype 1.0
Ansvarlige: Chris Svanemyr (Cyklope AS), Roger Jakobsen (Br. Berg AS) og Tore Johansen (Røst Sjømat AS)

Aktiviteter
Hovedvekten i denne AP-en vil være å sikre stabil funksjon i en prototype 1.0 ved å forbedre sentrale komponenter som allerede er lokalisert i forprosjekt. Det utvikles styringssystem, brukergrensesnitt og elektronikk for sensorer og aktuatorer. Maskinen testes hos Br. Berg, med løpende justeringer basert på praktiske erfaringer.

AP2: Designutvikling
Ansvarlig: Olaf Pedersen (Tørrfisk fra Lofoten AS)

Aktiviteter
Det utvikles en ny etikett tilpasset merking rundt tråden til den nye merkemaskinen. Design, mål, materiale og lim skal tilpasses næringsmiddelkriterier, og innhold på etiketten avklares i samspill med programvaren.

AP3: Test av tørrfisk med etikett i italiensk valse
Ansvarlig: Olaf Pedersen (Tørrfisk fra Lofoten Italia)

Aktiviteter
Et antall tørrfisk merkes og sendes til to importører i Italia for valsing og videre bearbeiding. Resultatene fra testene samles og evalueres, og tilbakemeldingene brukes til å forbedre merkingsprosessen.

AP4: Utvikling og testing av prototype 2.0
Ansvarlige: Chris Svanemyr (Cyklope AS), Roger Jakobsen (Br. Berg AS) og Tore Johansen (Røst Sjømat AS)

Aktiviteter
Prototype 2.0 utvikles for produksjon med nødvendig dokumentasjon og kvalitetssikres gjennom testing i Nederland. Deretter testes merkemaskinen i relevant miljø hos tørrfiskprodusenter i Lofoten.

AP5: Rapportering av prosjektet
Ansvarlig: Anne Karine Statle (Tørrfisk fra Lofoten AS)

Aktiviteter
Erfaringene oppsummeres i et evalueringsmøte, der funn og forbedringer presenteres. Evalueringene skal tas med i rapport til FHF.

Prosjektorganisering
Prosjektet eies av Tørrfisk fra Lofoten AS, som har lang erfaring fra bransjen og har ledet flere tidligere utviklingsprosjekter. TFL arbeider bl.a. med markedsutvikling i Italia. En arbeidsgruppe bestående av sentrale produsenter fra Br. Berg og Røst Sjømat bidrar med bransjefaglig kompetanse, mens styret i Tørrfisk fra Lofoten fungerer som referansegruppe. Cyklop Norge AS er samarbeidspartner og har ansvar for teknisk utvikling og leveranse av merkemaskin.
Prosjektresultatene skal formidles bredt for å sikre nytteverdi for næringen. Cyklop holder eget innlegg om prosjektet på åpent tørrfiskseminar i oktober 2025. Kjøpere og brukere av TFL PGI i Italia vil få en dedikert visning og presentasjon av merkingen gjennom prosjektperioden og i etterkant. Det sendes ut pressemeldinger til lokal- og fagpresse. Politikere og forvaltning i Lofoten informeres via presentasjoner til Lofotrådet. Underveis gjennomføres interne kortmøter med tørrfiskprodusentene for å sikre forankring og dialog hos eierne av Tørrfisk fra Lofoten.
keyboard_arrow_up