Til innholdet

Prosjektnummer

900599

Prosjektinformasjon

Prosjektnummer: 900599
Status: Avsluttet
Startdato: 01.02.2011
Sluttdato: 31.12.2011

Franske forbrukeres oppfatning av fersk og tint filet fra torsk

Resultatene fra dette prosjektet viser at informasjon om ferskhet er meget viktig for hvordan franske forbrukere evaluerer torskefilet. Dette støttes av resultater fra forbrukertest, måling av effekter ved merking av fisk og hvilke kjøpskriterier som er viktigst for franske forbrukere ved kjøp av brettpakket torskefilet.

Forbrukertesten viser at ved å merke torskefilet med “fersk”, har dette en direkte og positiv påvirkning på hvordan den franske forbruker evaluerer produktet, både når det gjelder kvalitetsegenskaper og preferanser. Dette illustreres av at 40 % av forbrukerne foretrakk fersk torskefilet i en blindtest (ingen informasjon), mens 57 % foretrakk fersk torskefilet når de fikk informasjon om at den var fersk. Videre oppfatter den franske forbruker produkter som er merket fersk som bedre enn produkter som er merket fryst eller tint. Til slutt viser resultatene at ferskhet er det viktigste kjøpskriteriet for franske forbrukere når de skal kjøpe brettpakket torskefilet.
 
Samtidig viser forbrukertesten at i en blindtest blir tint filet av trål og linefanget torsk evaluert minst like godt som fersk filet. I en blindtest foretrekker om lag 60 % av forbrukerne tint filet (fra begge redskapstypene), mens 40 % av forbrukerne foretrekker fersk filet. Disse resultatene viser at hvis det ikke følger informasjon om produktene, er det vanskelig for forbrukerne å skille mellom fersk og tint torskefilet. Resultatene for forbrukertesten er basert på at de franske forbrukerne smakte på en bestemt type tint linefanget, tint trålfanget og fersk linefanget torskefilet. Bruk av andre typer råstoff i en tilsvarende forbrukertest kan gi andre resultater.

I FHF-prosjektet “Hva skjer i de store markedene for hvitfiskfilet? Bytter britene fra fersk til fryst? Kan det samme skje på andre siden av kanalen?” (FHF-900430) avdekket man en utvikling der en økende andel av filetprodukter fra hvitfisk i Storbritannia blir solgt tint. Med bakgrunn i dette ble prosjektet “Britiske forbrukeres oppfatning av fersk og tint filet av torsk” (FHF-900444) gjennomført. Målsetningen med prosjektet var å framskaffe mer kunnskap om britiske forbrukeres preferanser for, oppfatning av og kunnskap om ferske og tinte filetprodukter generelt og av torsk spesielt. Resultatene fra dette prosjektet viste at i smakstest foretrekker 63 % av forbrukerne torsk som har vært fryst og tint, så lenge de ikke får informasjon om fisken er fersk eller fryst. Når denne informasjonen blir gitt vil omtrent like mange forbrukere kjøpe den ferske fisken som den fryste. Prosjektet konkluderte med at for den britiske forbruker er det mindre viktig om fisken er fersk eller fryst, så lenge spisekvaliteten er god (Tint blir fersk i UK, 2010)

Rapporten “Det franske markedet for hvitfisk” (knyttet til FHF-prosjekt 900430) viser at tint pangasius har stor suksess i det franske markedet. Så langt er det imidlertid ikke introdusert tinte produkter av torsk eller andre “norske” hvitfiskarter i Frankrike. Forskning viser at holdningen til å bruke tinte fileter av torsk varierer mellom ulike industrielle aktører i Frankrike (Egeness og Monfort, 2011). Enkelte aktører har vurdert å selge tinte produkter i perioder med liten tilgang og stor etterspørsel, mens andre mener at det er nok hvitfisk til å dekke etterspørselen og at det ikke er etisk riktig å selges tint fisk som fersk. Liten eller ingen produktinformasjon til forbruker sikrer franske importører en stor fleksibilitet og mange leverandører når de skal kjøpe inn fersk hvitfisk. Imidlertid ser man at pangasius som selges i kjøledisken i supermarkedene i Frankrike er tydelig merket med “tint” (Egeness og Monfort, 2011).

Med bakgrunn i at tint fisk har blitt introdusert i det franske markedet, samt utviklingen i det britiske markedet, er det viktig at norske aktører skaffer seg kunnskap om hvordan franske forbrukere oppfatter tint fisk. Resultatene fra forbrukertestene i England er ikke nødvendigvis direkte overførbare til Frankrike ettersom dette er land med andre preferanser og forbruksmønster. Generelt kan man si at franskmenn har en annen holdning til mat. Som de sier: “Briter spiser for å leve, franskmenn lever for å spise”. I Frankrike settes det andre krav til råvarekvalitet og ut fra eksportstatistikken virker det som franskmenn er villig til å betale en høyere pris for å få den kvaliteten de ønsker.

Forbrukerundersøkelser vil kunne gi en bedre forståelse for hvordan franske forbrukere oppfatter tinte produkter sammenlignet med ferske produkter. Dette kan igjen gi viktig informasjon om hvordan det franske markedet vil reagere på en introduksjon av tint torskefilet i fremtiden.

Å framskaffe mer kunnskap om franske forbrukeres preferanser for, oppfatning av og kunnskap om ferske og tinte filetprodukter generelt og av torsk spesielt. Torsk er valgt siden det er det største og mest verdifulle hvitfiskproduktet i det franske markedet for norsk fiskerinæring. Denne kunnskapen er viktig for å forstå hvilken posisjon tinte produkter kan få i markedet og hvilken påvirkning dette kan ha for framtidig salg av ferske/fryste produkter fra Norge.

Delmål
1. Å kartlegge franske forbrukeres kunnskaper om og oppfatning av ferske og tinte filetprodukter generelt og torsk spesielt.
2. Å foreta forbrukertest av tinte og ferske filetprodukter av torsk. Denne vil omfatte oppfattet spisekvalitet på fersk og tint fisk. Kjenner forbrukerne forskjell og har de i så fall preferanse for den ene eller andre produktvarianten?
3. Å rangere hvilke informasjonselementer som er viktigst i kjøpsøyeblikket ved å manipulere med produktinformasjon. Dette er viktig for å forstå hvordan budskapet om at et produkt er ferskt vurderes i forhold til budskapet om at produktet er tint.
4. Formidle resultatene til norsk produsenter og eksportører av hvitfisk. 

Storbritannia er ofte et foregangsland i markedsutvikling, og det er forventet at dreiningen mot tinte produkter også vil kunne spre seg til andre markeder. Kunnskap om hvordan franske forbrukere oppfatter de to ulike produktgruppene (fersk og tint) før en slik utvikling, vil gi norsk fiskerinæring mulighet til å posisjonere seg i markedet i en tidlig fase. Videre vil det gjøre næringsaktører som ønsker å levere fryste eller tinte produkter i stand til å møte etterspørselen når denne produktgruppen øker. Informasjon fra prosjektet kan være med på å bidra til at norsk fiskerinæring er i forkant av markedsutviklingen og dermed kan utvikle strategier for økt konkurranseevne og være med på å styre markedsutviklingen i ønsket retning.

For å nå de delmål som er beskrevet, ønsker Nofima å benytte et knippe av kvalitative og kvantitative metoder. Nofima Marked har gjennom mange tidligere prosjekter opparbeidet seg gode kunnskaper om oppsett, gjennomføring og analyser ved bruk av disse metodene.

1. Forbrukertest
Forbrukere, som regelmessig kjøper, tilbereder og spiser torskefilet forhåndsrekrutteres til en test hvor de gjennom å se, berøre og smake skal vurdere ferske og tinte produkter av torskefilet. Resultatet vil vise i hvor stor grad forbrukerne mener det ene produktet er bedre enn det andre.

Produkter til forbrukertest
Fiskeprodukter er svært sårbare for feil behandling. Feilbehandling kan skje både under fangst, lagring, produksjon, transport og i butikk. Det gjør at man må være nøye med å velge produkter til forbrukertesten, slik at man reduserer mulige kvalitetsforskjeller mest mulig.

2. Conjointanalyse
Når vi kjøper varer i butikken, er det sjelden en enkelt produktegenskap som utløser kjøpet. Vi må foreta en avveining mellom eksempelvis pakningsstørrelse, pris, fersk/tint, stykningsdel osv. Conjointanalyse er en metode som avdekker hvilke produktegenskaper som er de viktigste ved kjøp. Metoden innebærer at forbrukerne på en systematisk måte blir tvunget til å gjøre avveininger mellom de ulike produktegenskapene. Ved å bruke de demografiske dataene som blir samlet inn, vil metoden også kunne si om man ser forskjell i bruk av disse egenskapene avhengig av alder, inntekt osv.

3. Fokusgruppe
Fokusgruppe er en strukturert diskusjon rundt temaer/begreper som kan være uklare eller nye. I dette prosjektet vil fokusgrupper kunne brukes til å avdekke holdninger og oppfatninger rundt ferske, fryste og tinte fiskeprodukter. 

4. Spørreundersøkelser
For å støtte opp under de resultatene som genereres av de over nevnte metoder, vil det gjennomføres spørreundersøkelser. Disse vil kunne bidra til at man i større grad kan kvantifisere de eventuelle forskjeller som de kvalitative metodene avdekker. De vil også bidra til at resultatene av forbrukertesten kan segmenteres, dvs at man kan avdekke hvorvidt deler av befolkningen har sterkere preferanser for et av testproduktene. 

Resultatene skal være tilgjengelig for alle relevante aktører i norsk fiskeri- og havbruksnæring.
Følgende leveranser er planlagt i prosjektet:
• Prosjektrapport
• Foredrag på relevante bransjemøter / konferanser
• Presentasjoner

Resultater vil formidles fortløpende etter avtale med FHF.

keyboard_arrow_up