Til innholdet

Tørrfisk fra Lofoten i klasse med Cognac, Champagne og Parmaskinke?

I likhet med de ovennevnte særegne og lovbeskyttede merkevareprodukter vurderer næringen nå å gjøre det samme med hjelltørket skrei fra Lofoten, nemlig å få Tørrfisk fra Lofoten som registrert og lovbeskyttet varemerke.

I et prosjekt i regi av FHLs Tørrfisk forum, finansiert av Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfond, har man nettopp jobbet med hvordan få lovbeskyttet opprinnelsen og særegenheten for norsk tørrfisk. For å bli registrert i den lovbeskyttede Europeiske merkevareordningen må produktet inneha en tradisjon og historie, være knyttet til et distrikt, samt at produsentene må følge vedtatte regler for produksjon, krav som tørrfisk fra Lofoten ikke burde ha noen problemer å oppfylle.

Ved å sette et lovbeskyttet kvalitetsstempel på lofottorsken er målet en økt konkurransekraft, inspirasjon til høyere kvalitet og en høyest mulig pris, samt adgangen til nye markeder. I følge markedsundersøkelser i regi av Innovasjon Norge på det italienske markedet, ville hele 98 prosent valgt merkevaren Tørrfisk fra Lofoten framfor et tilsvarende tørrfiskprodukt.

Selv ved en høyere pris ville 88 prosent ha valgt merkevaren Tørrfisk fra Lofoten. Tørrfisknæringen diskuterer for tiden hva en lovbeskyttelse kan gi av fordeler og ulemper.

I løpet av november 2004 vil det bli etablert en sammenslutning av tørrfiskbedrifter, som i samarbeid med Matmerk vil arbeide med søknaden om lovbeskyttelse av tørrfisk fra Lofoten. I arbeidet skal bedriftene bl.a. bli enige om en felles kvalitetsstandard som omfatter råvarer, produksjonsprosesser og kvalitetsgradering av ferdigvare.

keyboard_arrow_up