Til innholdet

Prosjektnummer

901547

Prosjektinformasjon

Prosjektnummer: 901547
Status: Pågår
Startdato: 01.10.2019
Sluttdato: 30.04.2024

Utvikling av teknologi for ettersortering av G6-makrell ved norsk pelagisk konsumanlegg

Pelagisk fisk sorteres i ulike størrelsesgrupper i stort tempo ved at fangsten løpende sorteres basert på at stor fisk sorteres fra mindre individer. Denne grader-teknologien skiller stor og liten fisk ut fra omkrets rundt buken – og ikke på vekt. Prinsippet bygger på sammenhengen mellom vekt og fiskens omkrets. Når fisken sorteres på fysisk omkrets, men pakkes og selges på vekt, blir sorteringen ofte unøyaktig. Det kommer lett til syne ved at fisk som tilhører en vektgruppe (f.eks. 600 g+, såkalt G6-makrell) faller inn i vektruppen under (400–600 g).

Slik feilsortering er ulønnsomt for produsenten fordi tunge individer har høyere pris enn mindre fisk.

Samtidig skjer det motsatte der fisk som tilhører 400–600 g havner sammen med 600 g+. Disse må sorteres ut manuelt seinere i produksjonslinjen.

Andelen feilsortert fisk varierer fra hvilken gjennomsnittsstørrelse som er i fangsten til enhver tid. Er gjennomsnittsstørrelsen liten blir andelen mindre enn når det landes større fisk. Å kunne utvikle automatisk utsortering av stor makrell vil ha stor betydning for næringen. Det er bakgrunnen for utlysningen.

Målet for prosjektet er å utvikle en effektiv og automatisert teknologi som effektivt og nøyaktig plukker ut feilsortert stor makrell fra varestrømmen av fisk i en lavere vektgruppe.

Retningslinjer

Den nye teknologien skal:
• automatisk skille makrell over 600 gram fra 4–6 sorteringen
• ha kapasitet stor nok til å håndtere all 600 g+ fra rullegrader eller tilsvarende teknologi
• transportere utsortert stor fisk til pakkestasjon for handlegging
• transportere undermålsfisk tilbake til riktig vektgruppe
• være tilpasset enkel rengjøring og ivareta nødvendige HMS-krav

Teknologien som utvikles kan enten være en modifisering av eksisterende løsninger eller nyutviklet til formålet.

Det er videre behov for å videreutvikle design for å oppnå høy-kapasitets-, automatisert, sikker, stabil veiing, og sikker sortering til riktig kategori. Det skal oppnås en stabil og høy kapasitet, høy driftssikkerhet, og det skal utvikles hygienisk design for sikkert renhold. Design for arealeffektivitet skal vektlegges. 
Hovedmål
Å utvikle teknologi for effektiv og automatisert etter-sortering av G6-makrell (over 600 g), for å kunne sikre at all G6 havner i riktig vektklasse. Teknologien skal slik forbedre lønnsomheten i produksjonen av makrell ved at all makrell av høyeste prisklasse kan selges som rett kategori.  

Delmål
Å utvikle teknologi som:
kan sortere minst 40 fisk per minutt per spor (tilsvarer ca. 200 kg fisk/minutt for maskin med 8 spor, 6–12 tonn/time per maskin)
• er fleksibel i bruk ved at det skal kunne varieres om det er G6, 400–600 g-makrell eller andre forsorterte grupper som mates inn.
• også kan benyttes til sild
• kan integreres inn i ulike pelagiske konsumfabrikker
skal  bygges, testes, måles/analyseres, dokumenteres og demonstreres som en industriell pilot i fiskeindustrianlegg
​Økt verdiskapning
Prosjektet skal gi grunnlag til økt verdiskapning ved at fisk som av dagens “increasing gap”-sorteringsmaskin kategoriserer som under 600 g, men som likevel er over eller lik 600 g, pakkes og selges som 600 g+ (G6). Den antatt mest effektive produksjons- og sorteringsvalg som vil velges er å legge inn en gruppe på forsorteringsmaskinen hvor siktemål er uttak av f.eks. ca 570 g+ og kjøre disse over sorteringsmaskin (pilot 1) for sortering av fisk over og under 600 g. Et annet alternativ er selvsagt å lage en egen mellomklasse (f.eks. ca. 570–620 g) for å kjøre over ettersortering. Fleksibilitet blir viktig her.

Mer nøyaktig sortering vil gi bedre verktøy for styring av prosessen, grunnlag for bedre markedsposisjon og mindre risiko for reklamasjoner.

Maskinen/ teknologien skal også kunne benyttes til ettersortering av sild. 

Helse, mikljø og sikkerhet (HMS)
Automatisert teknologi for ettersortering vil åpne nye muligheter, men også kunne erstatte mye manuell innsats for å bedre sorteringsgraden. Teknologien vil slik sett være positivt for HMS i fabrikk. 
MMC First Process AS er utførende bedrift, prosjektansvarlig, og eier av resultatene. Pelagia AS er samarbeidspartner i form av diskusjonspartner for definering av behov og designkriterier, og ved å stille anlegg med tilhørende ressurser til rådighet for installasjon og testing av pilot 1. 

Prosjektet vil bestå av følgende hovedaktiviteter:
1. Utarbeide spesifikasjoner.
2. Konseptutvikling. Herunder evaluering av eksisterende prototype.
3. Engineering og utarbeidelse av byggeunderlag for pilot 1:
  ◦ Utvikle innmatingssystem.
  ◦ Veieenhet med fokus på veienøyaktighet og løpehastighet. 
  ◦ Utsortering- og fordelingsenhet.
  ◦ System og løsning for inngående og utgående logistikk; tilførsel til innmating og avlevering til respektive pakkelinjer.
  ◦ Styring og software, herunder brukergrensesnitt og rapportering og avlevering av data. 
4. Bygging av pilot 1.
5. Installasjon av pilot 1.
6. Testing og dokumentasjon av resultater, pilot 1.
7. Kost-/ nytteanalyse.
8. Prosjektledelse og rapportering. 
Resultatene av prosjektet får omfattende spredning gjennom konferanser, publikasjoner, åpne datakilder eller programvare med gratis eller åpen kildekode. Det vil i hovedsak skje gjennom:
• utarbeidelse av sluttrapport for prosjektet, med beskrivelse av aktivitet og resultater, og som publiseres på FHF sine nettsider.
• utarbeidelse av faktaark (og/eller mediaoppslag), populærvitenskapelig artikkel og tentativ video/ animasjon/ 3D-fremstilling, som vil bli publisert
• arrangering av en bransjefaglig demonstrasjon til inviterte, i samråd med styringsgruppe og FHF
keyboard_arrow_up