Prosjektnummer
910304
Hodekapper til KM-sløyemaskin
Carsoe Norge (tidligere Holmek Automasjon as) produserer idag en maskin som heter KM Mark 5 /7 fiskerensemaskin. Denne maskinen har blitt levert over hele verden og benyttes på de fleste fiskearter. Totalt sett er det levert ca. 1500 maskiner gjennom en periode på 30 år. Man forventer at det per idag er sirka 800 maskiner i drift av det totale antallet maskiner som er levert. Erfaringene med sløyemaskinen er at den er enkel, billig i innkjøp og billig i drift samt at den fungerer godt. Det som mangler på maskinen idag er at den også burde ha hatt en hodekapperdfunksjon. Dette kan være en egen enhet slik at kunden da kan velge om maskinen blir levert med eller uten hodekapperfunksjon. Det er det mange kunder som har etterspurt en hodekapperenhet til denne maskinen. KM-maskinen ville da blitt et godt alternativ til både Folla og Baaader 444.
Hovedmål
Å kunne lage en ny kappe-/sløyemaskin som kan benyttes i om bord-produksjon samt i landbasert fiskeindustri. Maskinen skal designes basert på en eksisterende sløyemaskin med navn KM Kronborg. Maskinene som idag benyttes til hodekapping og sløying mener har betydlige svakheter som man med en ny kappe-/ sløyemaskin ønsker og forbedre med Carsoe Norges sitt design.
Delmål
• Å håndtere fisk i samme størrelse som Baader 444 og Folla maskinen.
• Å oppnå at utbytte og snitt skal være tilsvarende eller bedre enn Baader 444 eller Folla.
• Å utvikle en maskin som skal være mye mindre i volum og derav betydelig lettere å montere ombord. Dette vil da også være mulig i mindre båter eksempelvis kystflåten.
• Å benytte nye avanserte stepmotorer som åpner muligheter for å fininnstille maskinen som da vil gi maksimalt utbytte.
• Å oppnå en pris på maskinen som skal være betydelig lavere enn alternative produkter i dag.
• Å få vedlikeholdskostnadene betydelig mindre enn hva de er på dagens kappe- og sløyemaskiner.
• Å foreta en grundig gjennomgang av hvordan man skal operere maskinen, slik at ergometrien blir optimal.
Å kunne lage en ny kappe-/sløyemaskin som kan benyttes i om bord-produksjon samt i landbasert fiskeindustri. Maskinen skal designes basert på en eksisterende sløyemaskin med navn KM Kronborg. Maskinene som idag benyttes til hodekapping og sløying mener har betydlige svakheter som man med en ny kappe-/ sløyemaskin ønsker og forbedre med Carsoe Norges sitt design.
Delmål
• Å håndtere fisk i samme størrelse som Baader 444 og Folla maskinen.
• Å oppnå at utbytte og snitt skal være tilsvarende eller bedre enn Baader 444 eller Folla.
• Å utvikle en maskin som skal være mye mindre i volum og derav betydelig lettere å montere ombord. Dette vil da også være mulig i mindre båter eksempelvis kystflåten.
• Å benytte nye avanserte stepmotorer som åpner muligheter for å fininnstille maskinen som da vil gi maksimalt utbytte.
• Å oppnå en pris på maskinen som skal være betydelig lavere enn alternative produkter i dag.
• Å få vedlikeholdskostnadene betydelig mindre enn hva de er på dagens kappe- og sløyemaskiner.
• Å foreta en grundig gjennomgang av hvordan man skal operere maskinen, slik at ergometrien blir optimal.
For næringen vil det være en stor fordel med et nytt alternativ på en kappe- og sløyemaskin.
Da denne maskinen er betydelig mindre og billigere så vil flere mindre båter kunne gå til innkjøp av
denne typen maskin. Dette vil bidra til et løft for å bedre produksjonslinjene om bord samt fjerne
fysisk krevende jobber som er belastende på mannskapet. Det anslås å være rundt 800 KM-maskiner
i daglig bruk som fordeler seg både på sjøen og på landanlegg.
Når man lager en hodekapper som kan integreres på eksisterende maskiner så vil dette være en stor fordel for dem som kjøper produktet. Dette vil gi den brukte maskinen en ny bruksverdi da totale kostnadene ved å investerer i en ny hodekapper vil bli sterkt redusert mot det å kjøpe en ny kappe-/ sløyemaskin. Det å kunne benytte brukte maskiner i en ny type produksjon vil også definere prosjektet som et bærekraftprojekt basert på sirkulær økonomiske prinsipper. Om man skal sette noe grovt anslag på kostnader så må man forvente at en hodekapper unit vil koste rundt 5–600 000 kr. Velger man å kjøpe hodekapper med KM-maskin komplett, så må man påberegne en kostnad rundt 1,6 milioner kr. Ved å benytte en eksisterende KM-maskin så vil man ha en besparelse på én million kroner.
Når man lager en hodekapper som kan integreres på eksisterende maskiner så vil dette være en stor fordel for dem som kjøper produktet. Dette vil gi den brukte maskinen en ny bruksverdi da totale kostnadene ved å investerer i en ny hodekapper vil bli sterkt redusert mot det å kjøpe en ny kappe-/ sløyemaskin. Det å kunne benytte brukte maskiner i en ny type produksjon vil også definere prosjektet som et bærekraftprojekt basert på sirkulær økonomiske prinsipper. Om man skal sette noe grovt anslag på kostnader så må man forvente at en hodekapper unit vil koste rundt 5–600 000 kr. Velger man å kjøpe hodekapper med KM-maskin komplett, så må man påberegne en kostnad rundt 1,6 milioner kr. Ved å benytte en eksisterende KM-maskin så vil man ha en besparelse på én million kroner.
Utviklingen av en ny hodekapper til KM-maskinen skal utvikles av Carsoe Norge AS. Carsoe Norge vil hente inn ressurser fra utvalgt pilotkunde som er Nordnesgruppen i Ålesund samt Carsoe Ålborg.
Prosjektet består av følgende aktiviteter:
Aktivitet 1: Forprosjekt
Ansvarlig: Erik Juelsen, Carsoe Norge AS
Etablere et projektteam som passer til prosjektet og ivaretar den kompetansen som er nødvendig
Det første man vil starte med er å etablere et prosjektteam som har kompetanser til å dekke alle utfordringer som et utviklingsprosjekt består av. Med et dedikert prosjektteam så vil man avsette ressurser som gjør at utviklingen skjer samtidig som den ordinære produksjonen foregår. Et prosjektteam skal ha personer med forskjellig kompetanse og som kan utfylle hverandre.
Innhente underlag fra brukerne av KM-maskinene
Siden den nyutviklede hodekapperen skal tilpasses hvordan KM-maskinen benyttes i dag, så er det viktig å implementere dette i designet fra starten av. Det vil være forskellige behov som må ivaretas og integreres i designet. KM-maskinen er kjent for å kunne benyttes på et utall forskjellige sorter fisk. Dette vil kunne påvirke hvordan hodekapperen designes slik at man kan levere forskjellige hodekappere beroende på type fisk som skal produseres. I dette prosjektet vil en konsentrere seg om å designe en hodekapper som tilpasses fiskesortene torsk, hyse og sei.
Definere teknisk spesifikasjon
Hodekapper som skal utvikles vil baseres på nye løsninger som blir definert i oppsetting av en teknisk kravspesifikasjon.
Eksempel på hvilke kravspesifikasjonener hodekapperen skal inneholde vil være:
1. hvordan hodekapperen skal fungere
2. hvilke type fisk og størrelse på fisken som skal hodekappes
3. hastighetskrav til hvor raskt hodekapperen skal opereres, defineres med antall fisk i minuttet
4. type hodekutt og utbytte
5. matrialkrav
6. type drift (elektrisk/ hydraulisk drift)
7. renholdskrav
Aktivitet 2 : Bygging og testing av hodekapper som skal integreres på KM-sløyemaskin
Ansvarlig: Erik Juelsen (Carsoe Norge AS)
Aktivitet 1: Forprosjekt
Ansvarlig: Erik Juelsen, Carsoe Norge AS
Etablere et projektteam som passer til prosjektet og ivaretar den kompetansen som er nødvendig
Det første man vil starte med er å etablere et prosjektteam som har kompetanser til å dekke alle utfordringer som et utviklingsprosjekt består av. Med et dedikert prosjektteam så vil man avsette ressurser som gjør at utviklingen skjer samtidig som den ordinære produksjonen foregår. Et prosjektteam skal ha personer med forskjellig kompetanse og som kan utfylle hverandre.
Innhente underlag fra brukerne av KM-maskinene
Siden den nyutviklede hodekapperen skal tilpasses hvordan KM-maskinen benyttes i dag, så er det viktig å implementere dette i designet fra starten av. Det vil være forskellige behov som må ivaretas og integreres i designet. KM-maskinen er kjent for å kunne benyttes på et utall forskjellige sorter fisk. Dette vil kunne påvirke hvordan hodekapperen designes slik at man kan levere forskjellige hodekappere beroende på type fisk som skal produseres. I dette prosjektet vil en konsentrere seg om å designe en hodekapper som tilpasses fiskesortene torsk, hyse og sei.
Definere teknisk spesifikasjon
Hodekapper som skal utvikles vil baseres på nye løsninger som blir definert i oppsetting av en teknisk kravspesifikasjon.
Eksempel på hvilke kravspesifikasjonener hodekapperen skal inneholde vil være:
1. hvordan hodekapperen skal fungere
2. hvilke type fisk og størrelse på fisken som skal hodekappes
3. hastighetskrav til hvor raskt hodekapperen skal opereres, defineres med antall fisk i minuttet
4. type hodekutt og utbytte
5. matrialkrav
6. type drift (elektrisk/ hydraulisk drift)
7. renholdskrav
Aktivitet 2 : Bygging og testing av hodekapper som skal integreres på KM-sløyemaskin
Ansvarlig: Erik Juelsen (Carsoe Norge AS)
Engineering og uttegning av hodekapperen
Når alle designkriteriene er satt (aktivitet 1), så kan selve utviklingen av hodekapperen starte. Dette starter med skisser som etterhvert utvikler seg til en 3D-tegning. Det kan parallelt lages små mekaniske detaljer for å sjekke viktige funksjoner. Med dagens teknologi kan man også lage tegningsmodeller der man kan simulere de bevegelsene som komponentene skal ha.
Definering av komponenter/ samt innkjøp
I denne fasen må man også ta stilling til hvilke komponenter man vil benytte. Dette er definert i den foregående aktiviteten. Det finnes et utall av bedrifter som kan levere samme type komponenter. Det man må evaluere er forskjellene mellom produktene, dvs. hvilken kvalitet komponenten har. Designkriterium for dette kan være IP-grad (vanntetthet), styrke, leveringstid, materialkvalitet og ikke minst pris. I enkelte tilfeller kan man også kjøpe inn flere like komponenter fra forskellige leverandører for å teste funksjonalitet før man tar det endelige valget av komponent og leverandør.
Produksjon av komponenter og sammenmontering
Basert på tegningsunderlaget som er ferdigstilt så er man klar for å produsere de delkomponentene hodekapperen består av. Deretter kan prototypen ferdigstilles. Det er viktig at man i denne fasen legger hovedvekt på å designe en hodekapper som skal serieproduseres. Dette vil forenkle produktet og forhåpentlig gi en salgspris og inntjening som både kjøpere og produsent kan akseptere.
Bygging av styreskap/ programmering samt integrering opp mot KM-maskinen
Hodekapperen vil bli operert utelukkende av elektriske komponenter. Disse vil igjen styres av en computer som med et program vil ivareta alle funksjoner og gjøre det mulig for enkle justeringer og endringer. Styreskapet må også integreres opp mot KM-sløyemaskin, slik at hodekappingen og sløyingen taktes sammen. Styring av maskinen må også ivareta sikkerhetskrav mht. klemfare og nødstopper. Også her er komponentvalg viktig da utstyret ofte utsettes for mye fuktig luft samt at det er store krav til renhold. Komponentene som benyttes må derfor ha høy IP-grad slik at de ikke blir ødelagdt av fuktighet. Det utviklede styreprogrammen vil være en “første versjon” der man alltid vil se at endringer og justeringer vil komme når man har fått erfaringer med bruken av utstyret.
Sammenstilling/ testing av komplett hodekapper
Når den mekaniske hodekapperen er ferdigstilt, så vil den monteres sammen med en KM-sløyemaskin. Deretter monteres nytt styreskap, elektriske følere og kabelleggingen ferdigstilles. Under uttestingen internt (på verkstedet), så vil man starte med å teste systemet uten fisk. Deretter er det uttesting med fisk som skal gjennomføres. Det er alltid viktig at man benytter fersk fisk under uttesting slik at testen blir så realistisk som mulig. Under uttestingen vil det bli lagt hovedvekt på hvordan fisken blir bearbeidet for å påse at både hodekuttet, buksnittet og rensningen er optimale. Deretter evaluerer man selve produktet og ser på om man bør gjøre designendringer som det er viktig å ha kontroll på, før man tar prøveturen på sjøen. Det er viktig at pilotkundene bidrar i denne første uttestingen da det er dem som ofte vil kunne gi innspill på brukerrelaterte elementer som er viktig å få implementert i designet.
Kvalitetssikringssystem og internstyring av prosjektet
Fremdriften av prosjektet internt hos Carsoe blir gjort via et internt produksjonssystem. Dette produksjonssystemet holder kontroll på oppstart og ferdigstillelse av de forskjellige komponentene slik at man til enhver tid kan hente ut statusen på prosjektet.
Når man lager nye maskiner som skal benyttes på land, så er det et krav at man skal tilfredsstille maskindirektivet. Dette er ikke et krav når maskinen skal benyttes om bord i en båt, men i dette tilfellet vil maskinen tilfredsstille maskindirektivets krav da den både benyttes på land og på sjøen. Disse kravene innebærer at man skal gjøre en “hazard and operability analysis (HAZOP)”-analyse som består i å identifisere og analysere risikofaktorer som den nydesignede maskinen ivaretar. Dette danner da grunnlag for sikkerhetsutstyr som blir montert, samt nødstopper og dens plassering. Deretter vil alt bli beskrevet i medfølgende dokumentasjon. Alle disse tingene må være på plass før hodekapperen skal til uttesting hos kunden.
Aktivitet 3 : Montering og uttesting ombord hos pilotkunde
Ansvarlig: Erik Juelsen (Carsoe Norge AS).
Montering av hodekapper hos pilotkunde
Dette punktet omhandler motering av hodekapper hos pilotkunde. Dette gjøres ofte i forbindelse med et planlagt verkstedopphold slik at ikke båten mister sjødager pga. installasjon av nytt utstyr. Det er estimert to dager for å montere hodekapperen ombord. Monteringstiden er estimert basert på at man ofte har behov for en transportør, div. renner, strøm og vanntilkobling osv. Tilretteleggelsen og forberedelsen av dette er definert i leverandørens og pilotkundens intensjonsavtale. Planen er å benytte kundens egen KM-maskin. Dersom dette ikke går, så vil det bli levert en sløyemaskin av Carsoe AS.
Uttesting av hodekapper i ordinert fiskeri
Testingen vil foregå på en ordinær fisketur hvor Carsoe sender med flere mekanikere samt styringsoperatører som vil ha ansvar for å teste ut hodekapperen. De vil da kunne gjøre de endringer som de ser er nødvendig, for deretter å få uttestet om endringen var velykket. En fisketur strekker seg ofte ut i 4 til 5 uker. Det er lagt inn 3 operatører i fire uker. Dette vil kunne varierer beroende på hvordan utviklingsprosjektet har fungert.
Endring/ ombygging av prototypen
I beste fall vil dette punktet bortfalle om man i løpet av prøveturen har fått hodekapperen til å fungere etter intensjonen. Dette er litt optimistisk, så i prosjektet er det lagt inn at hodekapperen demonteres og tas tilbake til verkstedet for endring. Dette kan både være mekanisk og/eller styringsmessig avhengig av hvilken type feil man har eller justering det kan være behov for å foreta.
Den første formidlingen av prosjektet vil bli delrapporter til FHF etter hver aktivitet som blir gjennomført. I tilegg vil det bli en åpen sluttrapport som blir tilgjengelig på FHFs nettside. Utover dette vil hodekapperen være en naturlig komponent som taes med på diverse messer, i første rekke fiskerimessene i Trondheim, Barcelona og Ålborg. Med disse tre messene så har man et utrolig stort nedslagsfelt da mange nasjoner og mange personer deltar med forskjellige tilknytninger til fiskerirelaterte aktiviteter.
Under fiskeprøveturen vil det også bli produsert flere filmsnutter, bilder etc. som vil bli benyttet i det etterfølgende markedsføringsarbeidet.
Under fiskeprøveturen vil det også bli produsert flere filmsnutter, bilder etc. som vil bli benyttet i det etterfølgende markedsføringsarbeidet.