Til innholdet

Effekter av endrede rammebetingelser for fiskeflåten under 21 m

FHF lyser ut inntil 3 millioner NOK for å utrede eventuell innføring av lasteromsbegrensninger eller andre størrelsesparametre som alternativ til lengdebegrensning for flåten under 21 meter.

Kystflåten (0-21 meter) er en spesielt viktig flåtegruppe for å holde ved like lokal bosetting i fiskeriavhengige distrikter, spesielt i Nord-Norge.

Norge har forpliktet seg til å redusere klimagassutslippet med 55% innen 2030.  Økning i CO2-avgiften og omsetningskravet for biodrivstoff vil øke kostnadene til drivstoff. En sentral utfordring for fiskeflåten er derfor å ta i bruk nye- og miljøvennlige teknologier og sikre en utforming av fiskefartøy som reduserer flåtens klimagassutslipp.

Et viktig spørsmål er om lengdegrenser kan stå i motsetning til utformingen av framtidas kystfiskefartøy når det gjelder vilkår for grønn omstilling.

Det vil være viktig å utrede om lasteromsvolum (eller andre størrelsesparametre) totalt sett er en god reguleringsparameter samt identifisere alternative størrelser for lasteromsvolum som kan erstatte lengdegrensene og sikre vedlikehold av en variert kystflåte.
Slike vurderinger gjelder også i forhold til fangstmønster og endringer i etablerte verdikjeder mellom fangst- og foredlingsleddet.

Målsetting med utlysningen er å utrede konsekvenser dersom lasteromsvolum (eller andre størrelsesparameter, eller en kombinasjoner av dem) erstatter regulering etter lengdegrenser i kystgruppene (0-20.9 meter).

Et prosjekt vil ha en rekke konkrete delmål.

Prosjektet skal ha en tydelig forankring i eksisterende kunnskap, og utføres i et nært og industrielt rettet samarbeid med fiskerinæringen, relevante næringsorganisasjoner og forvaltningsmyndigheter.

Det tas sikte på å iverksette ett prosjekt fra utlysningen.

keyboard_arrow_up