Til innholdet

Prosjektnummer

901291

Prosjektinformasjon

Prosjektnummer: 901291
Status: Avsluttet
Startdato: 01.11.2016
Sluttdato: 31.12.2018

Utvikling av teknologi for splitting av paller fra transportstabel til single rettvendte paller benyttet i pelagisk industri

Prosjektet er et viktig bidrag til HMS og lønnsomhet i industrien gjennom å utvikle teknologi som kan automatisere en tung manuell operasjon som har forårsaket belastningsskader
• Pallesplitteren har oppnådd en betydelig forbedring av arbeidsmiljø gjennom fjerning av ensformig og tungt arbeid i støyende omgivelser for pelagisk industri, samt reduksjon av risiko for skader knyttet til den type arbeid.
• Pallesplitteren er designet for å kunne plasseres inn på alle typer palleteringslinjer.
• Det er rapportert fra brukere at pallesplitteren er til stor nytte, og at den gjør jobben som den er tiltenkt å gjøre.
• Prosjektet har ledet til et nytt produkt tilgjengelig for hele næringen.
Sammendrag av resultater fra prosjektets faglige sluttrapport
Det er gjennom prosjektet utforsket mange ideer og bygd flere konsepter som er blitt videreutviklet. Etter flere runder med konseptutvikling og testing er det konkludert med et ledende konsept, som også er utviklet som en ferdig prototyp. Prototypen kan splitte paller fra transportstabel til singel rettvendte paller, stablet opp på hverandre – eller de kan inngå i et pallemagasin.
Prosjektet har utviklet et nyttig hjelpemiddel for splitting og håndtering av nye engangspaller. Dette er vanligvis et tungt og ensformig arbeid som nå er blitt helautomatisert. Teknologien har høy grad av HMS verdi.
For å redusere kostnaden ved transport av nye paller fra palleprodusent til kunde, blir hver andre palle snudd “opp ned” og lagt inn i den foregående. På den måten reduseres totalvolumet betraktelig. Dette er derfor en transportøkonomisk og miljømessig korrekt måte å transportere tompaller på.
 
Når bilen ankommer det pelagiske anlegget losses stablene komplett med truck, og kjøres til pallelageret. Det er ofte utendørs. Lagringen av pallene skjer i stabler slik de var på bilen. Før pallene kan lastes inn i en palledispenser må annen hver palle vendes tilbake til riktig posisjon. I dag gjøres dette på en egen plass.
 
Først fraktes en transportstabel med truck til omstablingsområdet, hvor en stabel typisk blir gjort om til to stabler hvor alle pallene står likt. Dette er manuelt tungt og rutinepreget arbeid. Deretter må én og én ferdig stabel kjøres med truck til palledispenseren som leverer paller til palleteringsautomaten.
 
Dersom pallestabelen ikke har blitt stablet rett nok, må den rettes opp manuelt. Det hender at det oppstår materielle skader på pallene i denne operasjonen, noe som igjen kan føre til funksjonsfeil i palletereren.
 
Næringen ønsker å få pallevendingen automatisert og truckkjøringen redusert. Området til og fra en palleterer er tungt traffikert av trucker med fulle reoler, tomme reoler, paller med ferdig palleterte produkter og tompaller. Det høye tempoet her medfører en del materielle skader som følge av påkjørsel med truck. En reduksjon av truckkjøringen vil gi en HMS- og miljømessig effekt.
 
Eksisterende løsninger
Det finnes per høsten 2016 en mengde dispensere for å sende ut én og én palle fra en pallestabel hvor alle pallene ligger likt oppå hverandre. Det finnes imidlertid ingen løsninger hvor transportstabelen kan settes direkte inn i maskinen og man får ut én og én palle uten noen form for forarbeid.
 
Optimar AS har laget flere varianter av slike stablere, og vil ta utgangspunkt i disse løsningene. Man kan tenke seg at en enhåndsrobot med et tilpasset verktøy kan gjøre jobben, men den vil kreve et stort areal og sikkerhetsområde samtidig som det vil være en kostbar løsning for denne typen oppgave.
 
Oppstabling før forsendelse skjer i dag i forbindelse med produksjon, og blir enten gjort manuelt eller ved bruk av enhåndsrobot.
Å utvikle en effektiv og automatisert teknologi for splitting (omstabling) av nye paller.
 
Delmål
Å utvikle teknologi der:
• Palledispenseren skal kunne brukes både utendørs og innendørs i tilknytning til produksjonslinjen.
• Palledispenseren skal ha en kapasitet på 80–90 ferdig splittede paller per time.
• Palledispenseren skal være tilpasset pallestørrelser på 1000 x 1200 mm, men også andre størrelser er ønskelig.
• Størrelsen på palledispenseren skal være tilpasset bruk i et tradisjonelt pelagisk konsumanlegg og ikke øke arealbruken eller lengden på maskinen mer enn ytterst nødvendig.
Måloppnåelse vil gjøre at bedriften oppnår følgende:
• reduserte lønnskostnader
• bedre arbeidsmiljø gjennom fjerning av ensformig og tungt arbeid i støyende omgivelser
• redusert truckkjøring
• lavere risiko for truckskader

Disse faktorene vil bidra til å øke bedriftens konkurransekraft.
 
Alle pelagiske mottaksanlegg vil kunne benytte denne teknologien. Den er også overførbar til laksenæringen og hvitfiskindustrien som mottar paller på samme måte, bare at de bruker europaller (dvs. standardiserte EUR-paller).
Prosjektet vil deles inn i to faser:

Fase 1
1a) Oppstart
Utarbeiding av enkel prosjektplan.
 
1b) Faktainnhenting
Optimar og Brødrene Sperre gjennomfører innhenting av faktainformasjon til prosjektet. Informasjonen systematiseres for videre bruk i prosjektet.
 
1c) Utrede og utarbeide kravspesifikasjon
Optimar og Brødrene Sperre avklarer hvilke detaljerte krav som skal settes. På basis av dette lages en kravspesifikasjon (variasjoner, aktuelle plasseringer av maskinen, kriterier for godkjenning av systemet, størrelser på paller (variasjoner), kapasitetskrav).
 
1d) Teknisk studie
Optimar gjør undersøkelser innen aktuell anvendbar teknologi.
 
1e) Idéarbeid
Kreativ fase hvor fordeler vektes mer enn ulemper. Hele prosjektgruppen deltar i dette arbeidet.
 
1f) Konseptutvikling
Forskjellige konsepter for løsning av problemet utredes. Beste konsept videreføres.
 
1g) Animering av maskinens funksjon og lage video
Utarbeidelse av priskalkyle og en kostnad-nytte-analyse.
 
Dersom det fremkommer patenterbare trekk ved den løsningen som utarbeides vil Optimar søke patent på løsningen.
 
Fase 2
2a) Detaljprosjektering
Detaljprosjektering og 3D-modellering, automasjonsplanlegging og utvikling av programvare.

2b) Bygging av prototype
Realisering av prototype for testing. Optimar bygger prototypen og gjør endringer og tilpasninger på design etter hvert som behov avdekkes under arbeidet. Automasjonssystem med programvare kobles opp og testkjøres.
 
2c) Småskalatesting og feilretting
Foregår hos Optimar.
 
2d) Fullskalatesting og eventuell feilretting
Maskinen installeres hos Br. Sperre for fullskala produksjonstest. Justeringer foretas fortløpende.
Resultatene fra prosjektet vil presenteres på FHF-samlinger og på messer hvor Optimar er til stede, samt på FHF og Optimars nettsider og i aktuelle fagtidsskrifter og nettsteder. Det vil også bli mulighet for besøk på anlegget til Br. Sperre AS for å se maskinen i drift.
keyboard_arrow_up