Til innholdet

Prosjektbasen










Søk blant 1031 prosjekter

Prosjektnr: 901997
Varighet: 2026 - 2028
Status: Pågår

Fiskernes sikkerhet – “Kom hjem igjen”

​Prosjektet skal jobbe spisset mot fiskerinæringen for å vise hvordan det er enkelt og tilgjengelig å arbeide konstruktivt med sikkerhetsstyring om bord. Det er en ønsket effekt å skape grunnlaget for en bedre sikkerhetskultur i hele næringen. Dersom prosjektet lykkes, vil man ku ...

Prosjektnr: 910196
Varighet: 2025 - 2028
Status: Pågår

Betydning av skånsom tørketeknologi for kvalitet av fiskemel og for kvalitet, helse og velferd i oppdrettslaks i kritiske produksjonsfaser (OptiBoost)

Produksjon av fiskemel av høy kvalitet kan bidra til økt verdiskaping og bedre ressursutnyttelse av marint restråstoff og andre marine ressurser som ikke benyttes til matproduksjon. Gjennom dette prosjektet ønsker fiskemel- og oppdrettsindustrien å utvikle ny kunnskap om fis ...

Prosjektnr: 910317
Varighet: 2025 - 2027
Status: Pågår

Havteiner for fiske etter blåkveite for kystflåten

Teinefiske har flere fordeler sammenlignet med andre fiskeredskap og noen av de viktigste fordelene er: 1. Skånsom fangst: Teiner fanger fisken og holder den levende etter fangst. Dette gir bedre kvalitet på fangsten, og gjør det mulig å slippe ut undermåls fisk og u ...

Prosjektnr: 910282
Varighet: 2025 - 2026
Status: Pågår

Like handelsbetingelser for makrell (Makrellhandel)

Flere av Norges hovedkonkurrenter for sjømat har eller vil i løpet av en tiårsperiode få tollfri adgang til det japanske markedet. Norge har så langt ikke lykkes med å få en frihandelsavtale med Japan. Med 140.000 fiskere står japanske fiskere sterkt i offentligheten. Det op ...

Prosjektnr: 910281
Varighet: 2025 - 2027
Status: Pågår

Energieffektiv vannfjerning med høytemperatur-varmepumpe og overhetet damp

Prosjektet har som mål å verifisere effekten av å kombinere tørking med overhetet damp og høytemperatur varmepumper. I dag krever denne produksjonen omkring 500 kWh per tonn råstoff, men beregninger viser at dette energibehovet kan reduseres med over 50 %, ved å ta i bruk den nye ...

Prosjektnr: 910304
Varighet: 2025 - 2027
Status: Pågår

Hodekapper til KM-sløyemaskin

For næringen vil det være en stor fordel med et nytt alternativ på en kappe- og sløyemaskin. Da denne maskinen er betydelig mindre og billigere så vil flere mindre båter kunne gå til innkjøp av denne typen maskin. Dette vil bidra til et løft for å bedre produksjonslinjene om bord ...

Prosjektnr: 910377
Varighet: 2025 - 2027
Status: Pågår

Midlertidig driftsordning i fiskeflåten

Både Havressursloven (2008) og Deltakerloven (1999) er grunnleggende fullmaktslover som skal bidra til bærekraftig fiskeri, jf. prinsippene om en forsvarlig ressursforvaltning, en legitim- og rettferdig ressursfordeling, samt en kapasitetstilpasning til ressursgrunnlaget som sikr ...

Prosjektnr: 910275
Varighet: 2025 - 2028
Status: Pågår

Utvikling av effektive seleksjonssystemer for pelagisk trål

I løpet av prosjektperioden forventer man å ha et kommersielt produkt som kan tas i bruk av flåten, en “plug and play”-løsning som identifiserer og overfører trådløs informasjon i sanntid om forekomsten av makrell og bifangst. Prosjektet er rettet mot pelagisk tråling etter makre ...

Prosjektnr: 910205
Varighet: 2025 - 2026
Status: Pågår

Industriell testing av portabelt nær-infrarød (NIR)-instrument i fiskeri- og havbruksnæringen (SenseInside)

En vellykket kommersialisering av måleinstrumentet vil gi stor nytteverdi i fiskeri og havbruksnæringen:Vanninnholdet i klippfisk er den viktigste kvalitetsegenskapen for å bestemme prisen. Et måleinstrument kan brukes under tørking, kvalitetssortering og kvalitetsinspeksjon ...

Prosjektnr: 910260
Varighet: 2025 - 2027
Status: Pågår

Nye pelagisk/semipelagiske trålsystemer for hvitfisk – styrbare dører for bærekraftig fangst (PSTH)

Følgende nytteverdi forventes: Prosjektets resultater forventes å gi betydelig merverdi på flere plan: Redusert drivstofforbruk og kostnadsbesparelser: Erfaringer fra semipelagiske og pelagiske løsninger antyder ofte et drivstoffkutt på 15–25 % per kilo fanget f ...

keyboard_arrow_up