Til innholdet

Prosjektnummer

900593

Prosjektinformasjon

Prosjektnummer: 900593
Status: Avsluttet
Startdato: 01.02.2011
Sluttdato: 31.12.2012

Produkt- og markedstilpasning av kongsnegl

Det evalueringsprosjektet som Møreforsking Marin utførte i 2008 på oppdrag fra LUR-utvalget i FHF tok sikte på å identifisere de mest kritiske punktene som må løses for videre satsing på kongsnegl (Bakke og Kjerstad 2008). Tilbakemelding fra fiskere og mottak var bl.a. at markedskunnskap og en avklaring når det gjaldt kadmium i kongsnegl var noe som måtte prioriteres.

Med bakgrunn i disse anbefalingene har man i dette prosjektet gjennomført markedsundersøkelser i de viktigste markedene for kongsnegl, dvs. Sør-Korea, Frankrike, Japan og Kina. Informasjon om bl.a. etterspørsel, produktvarianter og priser presenteres. Man har videre gjennomført undersøkelser av noen produktegenskaper for norsk kongsnegl, med fokus på størrelsesparametere, utbytte og næringsinnhold.

Resultatene viser at norsk kongsnegl har tilsvarende egenskaper som snegl fra andre land og imøtekommer preferanser i markedet. Undersøkelsene har også inkludert en kartlegging av kadmium i kongsnegl fra ulike regioner, hvor resultatene bekrefter tidligere funn med forhøyet kadmiumnivå i fordøyelseskjertel og lavt innhold i muskel. Implikasjoner produktegenskaper og innhold av fremmedstoff har for fiskeri og markedsposisjonering diskuteres. Videre presenteres priser og relevante kostander forbundet med produksjon og eksport av kongsnegl.

Konklusjon
Forsøksfiske i flere områder langs norskekysten har vist at det er et potensiale for fangst av kongsnegl i flere regioner. For eksempel er sjøarealet med dyp mindre enn 30 meter rundt øyene Smøla, Hitra og Frøya (ca. 2400 km2) større enn arealet hvor tyngden av kongsneglfisket i f.eks. Irland gjennomføres (ca. 2000 km2), en nasjon hvor det har blitt landet rundt 3000 tonn de siste årene. Området rundt disse øyene er bare et mulig fangstområde, og tyder på at ressursgrunnlaget absolutt er til stede for å kunne fangste og omsette kongsnegl på et kommersielt nivå.

Undersøkelsene gjennomført i dette prosjektet viser også at produktegenskaper på at norsk kongsnegl i stor grad tilfredsstiller de krav som er satt i markedet både i med tanke på størrelse, næringsinnhold og utbytte. I noen regioner hvor det fangstes stor snegl er utbyttet lavt, men det er rimelig å forvente at dette vil stabilisere seg på sikt med en høyere andel snegl med tynnere skall. For noen aktører i Norge som ikke har (eller hvor det ikke er aktuelt å anskaffe) produksjonsutstyr for muskelproduksjon kan det være ønskelig å eksportere hel kongsnegl for eksempel som et tilskudd til ordinær drift. Leveranser som supplement til økt etterspørsel rundt juletider kan da være noe å vurdere. Prisene er da på topp for hel snegl grunnet høy etterspørsel både i Europa (Frankrike) og Asia. Analyser av innhold av kadmium viser for øvrig at dette kan være en utfordring for aktører som ønsker å omsette hel kongsnegl fra Norge. Gjennom dialog med mattilsyn både i Norge og potensielle mottakerland er her imidlertid grunnlag for dispensasjoner, om produktet imøtekommer krav i mottakerland ellers og informasjon om håndtering og forbehandling dokumenteres gjennom f.eks. forbrukerinformasjon.

Lav lønnsomhet både for fisker og eksportør har tidligere vært en av utfordringene når det gjelder å få til en kommersiell utnyttelse av kongsnegl i Norge. Men med større etterspørsel og høyere priser i markedene enn noen gang er potensialet for å lykkes betydelig forbedret. Behovet for mer kunnskap knyttet til ressursgrunnlag og biologi hos norsk kongsnegl er imidlertid stort, da dette vil ha betydning både for strategisk satsning hos næringsaktører (volum- og lønnsomhetsberegninger, markedsplassering osv.) samt at det blir foretatt en riktig forvaltning av bestanden. Det anbefales derfor at en eventuell næringsutvikling gjennomføres i tett samarbeid mellom fiskere, produsenter/eksportører, fiskeriorganisasjoner, forskning og forvaltning.
De tradisjonelle fiskeressursene i den norske fiskerisonen er sterkt utnyttet, og norske fiskere og eksportører er interesserte i å finne nye drifts- og omsetningsmuligheter. I kystnære områder er det mange arter som i dag blir lite utnyttet, til tross for at det er etablert omsetning i flere markeder.
 
En av disse artene er kongsnegl (Buccinum undatum), som norske fiskere og bedrifter har sett muligheten i å utnytte. Internasjonalt er de største fangstnasjonene av kongsnegl Frankrike, Storbritannia og Canada, som til sammen fisker rundt 30–40 tusen tonn årlig. Med fangster på mellom ca. 20 og 70 tonn i løpet av de siste årene kan Norge bare vise til en liten del av de totale fangstene i Europa. Siden starten av fisket etter kongsnegl i Norge har det vært gjennomført flere biologiske forsøk, samt forsøks- eller prøvefiske etter kongsnegl langs kysten (se bl.a. Ingebrigtsen m.fl. 2002; Anonym 2004; Pedersen 2005; Juliussen 2007; Dahl-Hansen 2009). 

Disse undersøkelsene, sammen med erfaringene til fiskerne, har gitt gode indikasjoner på at fangstene av kongsnegl i Norge til dels kan være svært gode. Til tross for et tilsynelatende godt ressursgrunnlag har etableringen av en stabil omsetning uteblitt. Aktivt operative mottak for kongsnegl er en viktig faktor for å sikre stabilitet i hele verdikjeden fra fisker til marked. Både for fiskere som ønsker å praktisere et direkte fiskeri etter kongsnegl og fiskere som driver fangst av kongsnegl som supplement til annet fiskeri, er det viktig å vite at de får levert sine fangster til en forutsigbar pris. Eksportøren vil på sin side være avhengig av forutsigbarhet i forhold til kjøpere.

For å lykkes i kommersialiseringen av kongsnegl er det derfor viktig at relevante marked gjøres oppmerksom på produktet Norge har å tilby. Videre er det viktig at vi produserer produkter som markedet etterspør og at vi introduserer produktene i de best betalte markedsnisjene.

På verdensbasis er Sør-Korea og Frankrike de største markedene, men det ser ut til å være viktige markeder også i flere andre land, både i Europa og Asia. Kongsnegl omsettes i mange varianter både som ferske eller fryste bearbeidede produkt. Produktet tilberedes på et utall ulike måter og er tilpasset de ulike lands spisevaner. Det er i midlertidig gjort lite innenfor markedskartlegging og markedsutvikling for norsk kongsnegl. Viktig markedsarbeid vil være å undersøke om det finnes interessante produkt- og markedsmuligheter innenfor eksisterende markeder, samt i andre markedsnisjer. Vi er overbevist om at Norge vil være helt avhengig av en god markedskunnskap og riktig markedstilpasning for å oppnå forutsigbarhet og stabil lønnsomhet ved salg av kongsnegl.

Lønnsomheten for fiskerne og produksjonsbedrifter er også avgjørende for å lykkes i etableringen av fiskeri og omsetning av kongsnegl. Lønnsomhets- og eksportkalkyler for de mest interessante markedene, sammen med informasjon om sesongvariasjoner i pris og etterspørsel, er viktig for å kunne gjennomføre strategisk markedsposisjonering og sikre bedre forutsigbarhet i alle ledd av verdikjeden.

På oppdrag fra LUR-utvalget i FHF utarbeidet Møreforsking Marin handlingsplanen for kongsnegl (Kjerstad og Jakobsen 2006), samt gjennomførte et evalueringsprosjekt som tok sikte på å identifisere de mest kritiske punktene som må løses for videre satsing på kongsnegl (Bakke og Kjerstad 2008). Basert på tilbakemelding fra fiskere og mottak var bl.a. konsensusen i et av punktene at “For å auke lønnsemda i alle ledd må ein identifisere og utvikle høgt betalande marknader. I det vidare arbeidet bør ein gjennomføre ei grundig marknadskartlegging både i Europa og Asia. Målet er å lansere norske kongsneglar som eit kvalitetsprodukt i dei best betalte marknadsnisjene”.

Gjennom kontakt med fiskere, næringsaktører og offentlige instanser har Møreforsking de siste årene fulgt utviklingen av kongsnegl som ressurs og en ny potensiell næring i Norge. Med bakgrunn i denne korrespondansen, samt evalueringsrapporten fra 2008, ønsker Møreforsking å gjennomføre et prosjekt for å få løst en av flaskehalsene for videre utvikling av denne næringen.
Å utvikle langsiktig kommersiell utnyttelse av kongsnegl som gir maksimal verdiskapning for næringsaktører i hele verdikjeden.

Delmål
• Å sammenfatte informasjon og dokumentere egenskaper og produktkvalitet for norsk kongsnegl.
• Å identifisere og etablere markeder for norsk kongsnegl.
• Å utforme innledende økonomiske kalkyler for beregning av lønnsomhet i verdikjeden.
Markedsarbeid er viktig for å avdekke muligheter for etablering av kommersielt fiske og salg av kongsnegl. Prosjektet vil bidra til bedre ressursutnyttelse og øke lønnsomheten i fiskerinæringen. Kontinuitet i handel av snegl er viktig både på kort og lang sikt for ulike ledd av verdikjeden.

Flåteleddet
På kort sikt vil fisket etter kongsnegl kunne bli et viktig supplement for kystnære fartøy. På lang sikt kan dette gi nye driftsalternativ og etablering av et stabilt og lønnsomt kongsneglfiske i Norge.

Mottak og produksjon
Bedrifter vil med foredling av kongsnegl kunne få flere driftsalternativ og dermed et bredere produksjonsgrunnlag og økt inntjening. En samarbeidsbedrift har anslått at stabile leveranser av kongsnegl (tilsvarende det som har vært levert under prøvefiske tidligere) vil kunne øke omsetningen til bedriften med 25 %.

På sikt vil dette kunne gi nye arbeidsplasser for 4–5 personer i bedriften. Etter hvert som man tilegner seg mer kunnskap om kongsnegl og omsetningsmuligheter vil flere aktører langs kysten av Norge kunne utnytte denne arten kommersielt.

Salg og eksport
På kort sikt vil prosjektet bidra til å introdusere norsk kongsnegl i markedet. Utnyttelse av kongsnegl vil gi økt verdiskapning av LUR-arter og bidra til å styrke Norges posisjon som leverandør av sjømat.

En langsiktig effekt av prosjektet vil være å introdusere norsk kongsnegl i de best betalte markedene og differensiere norsk snegl fra eksisterende produkter.
Prosjektet fokuserer på markedsutvikling for kongsnegl. Arbeidet gjennomføres i 3 arbeidspakker. Resultater fra hver arbeidspakke vil legge grunnlaget for gjennomføringen av påfølgende arbeidspakker.
 
Arbeidspakke 1: Kartlegging av produktegenskaper og kvalitet
1.1 Sammenfatte eksisterende informasjon om egenskaper for norsk kongsnegl (størrelse, utbytte, næringssammensetning og sesongvariasjoner m.m.). 

1.2 Utarbeide produktark med bilder og produktinformasjon som skal nyttes i markedsarbeid (produktegenskaper og -varianter).
 
Arbeidspakke 2: Markedsutvikling
2.1 Innsamling av eksisterende markedsinformasjon og omsetningstall, samt gjennomført nasjonalt og internasjonalt FoU-arbeid. En vil skaffe informasjon om produksjon, samt eksport- og importstatistikk for å kartlegge kvantum og pris.

2.2 Markedsscan i 4 utvalgte eksportmarkeder. Frankrike og Sør-Korea vil være prioritert. Det er etablert kontakt med Innovasjon Norge (IN) i Frankrike og Sør-Korea for gjennomføring av markedsscan. Andre markeder vil bli prioritert i samarbeid med næringsaktører som er involvert i prosjektet. Markedsscan skal legge grunnlaget for utvidet markedsundersøkelse (Arbeidspakke 2.4) samt produkttesting hos relevante aktører (Arbeidspakke 2.5).

2.3 Gjennomføre utvidet markedsundersøkelse basert på resultater i markedsscan. I tillegg vil man etablere kontakt med internasjonale aktører i relevante markeder. Gjennom Møreforskings og samarbeidsbedrifters nettverk vil man videre identifisere andre aktuelle importører og kunder for kongsnegl. Møreforsking vil delta på European Seafood Exhibition i Brussel 3. mai 2011. Denne messen vil være en viktig arena for målrettet markedsarbeid, samt for å knytte kontakt med respondenter for markedstestingen. Sammen med lokale representanter fra Innovasjon Norge vil det i november 2011 bli avlagt besøk hos relevante næringsaktører i Sør-Korea for oppfølging av markedsundersøkelser. Reisen vil kombineres med arbeid i et annet pågående prosjekt* i Møreforsking som (med bakgrunn i de retningslinjene som er nedlagt av Mattilsynet i Norge) tar sikte på å skaffe en generell importtillatelse for norsk kongsnegl fra det lokale mattilsynet i Sør-Korea. 

2.4 Gjennomføring av markedstest. Målsetningen er å sende prøver av kongsnegl til de mest lovende aktørene i Europa og Asia for vurdering av produkt og markedspotensial. Testene vil bli fulgt opp med intervju og/eller spørreskjema, bl.a. for å kartlegge følgende momenter:
• Om kongsnegl fra Norge kan være et substitutt til eksisterende produkt eller andre arter. Eventuelt hvilken posisjon norsk kongsnegl bør søke å oppnå i de ulike markedene.
• Foretrukket produktpreferanser; bl.a. opprinnelse, størrelse, sortering, pakking og distribusjon.
• Produkt-, pris- og markedspotensial for norsk snegl.
• Sesongvariasjoner for produktene.
 
Arbeidspakke 3: Kostnads- og lønnsomhetsberegninger
3.1 Markedsposisjonering. Avdekke de mest lønnsomme markedsnisjene gjennom fangstsesongen. Posisjonering på bakgrunn av kvalitetsegenskaper, landinger og fangstsesong, samt etterspørsel og pris i de ulike markedene.

3.2 Økonomiske kalkyler. På bakgrunn av markedsinformasjon vil det bli utarbeidet lønnsomhetsberegninger gjennom hele verdikjeden fra fisker til importør.

Aktivitetene i arbeidspakkene vil kunne bli revurdert basert på oppnådde resultater underveis i prosjektet.

* Møreforsking Marin har andre pågående prosjekter samt planlagte fremtidige prosjekter som tar sikte på videre utvikling av fiskeri og omsetning av kongsnegl. Et prosjekt som er finansiert av fylkeskommunen i Møre og Romsdal fokuserer på produktegenskaper, størrelsesfordeling og innhold av fremmedstoffer i snegl. Fokusområdet i prosjektet er Smøla, som tidligere har vist seg å ha flere lovende fangstfelt. I tillegg er det pågående samtaler med Havforskningsinstituttet og andre internasjonale forskingsmiljø (Island, Færøyene) for å etablere et større forskings- og utviklingsprosjekt som vil konsentrere seg om ressursen samt biologi hos kongsnegl. Det omsøkte prosjektet vil derfor dra nytte av arbeidet i de andre prosjektene både gjennom bruk av resultater samt kostnadsbesparelser når det gjelder prosjekthåndtering og reiser.

Arbeidspakke 1
• Faktaark om norsk kongsnegl – 30.04.2011

Arbeidspakke 2
• Markedscan Sør-Korea – 31.08.2011*
• Markedscan Frankrike – 31.08.2011*
• Markedscan i to ytterligere marked – 31.08.2011*
* Dato vil avhenge av arbeidskapasitet hos Innovasjon Norge
 
Generelt
• Sluttrapport for prosjektet – 30.04.2012.
• Presentasjon på relevante nasjonale seminar (F.eks. krabbekonferansen, skalldyrkonferansen e.l.)
• Relevante resultat vil fortløpende bli presentert via Møreforsking og FHF sine nettsider.

keyboard_arrow_up