Til innholdet

Prosjektnummer

900690

Prosjektinformasjon

Prosjektnummer: 900690
Status: Avsluttet
Startdato: 15.10.2011
Sluttdato: 01.03.2013

Driftsdata fra eksisterende RSW- og kombianlegg basert på ammoniakk og CO₂ i fiskefartøy

Fokus i dette prosjektet har vært å vurdere og sammenligne systemer med de naturlige kuldemediene ammoniakk (NH₃) og CO₂ i kuldeanlegg på fiskefartøy. Først og fremst i RSW-anlegg (Refrigerated Sea Water), men også i kombianlegg som kan brukes både til RSW og frysing. En del måledata har blitt innhentet, fra to NH₃-anlegg og et CO₂-anlegg. Mer måledata fra normal drift under fiske hadde vært ønskelig, men dette har vært utfordrende å få tilgang til.

Beregningene fra måledata viser at virkelig drift ofte er mindre energieffektivt enn det teoretiske analyser og dimensjonerende tall viser. Det kan forklares med at flere forhold varierer under drift, og dette gir mer tap i virkelige systemer enn det som antas i de virkelige beregningene. Rent termodynamisk har CO₂ et dårligere utgangspunkt enn ammoniakk for bruk i RSW-anlegg, men det industrielle anlegget som er testet viser minst like god effektivitet. Dette kan skyldes at CO₂-anlegget var et demonstrasjonsanlegg hvor det lagt vekt på optimal design og noe mindre vekt på pris. 
Dette prosjektet er en videreføring av FHF-prosjektet ”Bruk av CO₂ som kuldemedium i anlegg for nedkjøling av sjøvann (RSW) om bord på fiskefartøy” (FHF-900242), hvor det blir bygget og testet et CO₂-basert RSW-anlegg på båt. Denne teknologien kan være et godt alternativ til ammoniakk som erstatning for kuldemediet R22 (freon) på kystbåter. Krav til ekstra sikkerhetstiltak gjør bruk av ammoniakk problematisk for mindre båter.
 
Kjøling og frysing er energikrevende prosesser på fiskebåter. RSW (refrigerated sea water), på samme måte som innfrysing, er en ikke stasjonær kjøleprosess. Anleggets viktige parametere, som fordampingstemperatur og sirkulert kjølemedia, endrer seg etter hvert som produkt kjøles ned. Mest mulig korrekt anslag for energiforbruk må ta hensyn til hele nedkjølingen. Det kreves data som hittil ikke har vært tilgjengelige, og som dette prosjektet skal innhente.

Prosjektet ville benytte data fra den nye CO₂-baserte RSW-anlegget bygget i prosjektet. Data for CO₂- og ammoniakkanlegg skal sammenliknes og behov for CO₂-baserte kombianlegg (dvs. kjøl og frys) vil bli vurdert.
• Å innhente driftsdata fra et begrenset utvalg av ammoniakkbasert RSW-anlegg og sammenlikne disse med data fra det CO₂-baserte RSW-demonstrasjonsanlegget.
• Å innhente driftsdata fra ett begrenset utvalg av ammoniakk-baserte kombi-anlegg for analyse.
Prosjektet vil gi anledning til å avdekke forbedringspotensial i dagens ammoniakk- og CO₂-baserte utforming. Dette gjelder begge anlegg og driftsprosedyrer. Det vil også gi grunnlag for å vurdere behov for kombi CO₂-basert teknologi.

• Ett begrenset utvalg (1–3 maksimum) av moderne ammoniakk-baserte kombinerte anlegg installert på båt blir identifisert.
• Instrumentliste blir gjennomgått og eventuelle mangler blir dekket med ekstra instrumentering.
• Detaljerte data for kombinert RSW- og frysdrift under forskjellige forhold (hovedsakelig sjøtemperatur) blir samlet og analysert.
• RSW-data fra ammoniakkanlegg blir sammenliknet med data for det CO₂-baserte demonstrasjonsanlegget.
• En forenklet skisse for et CO₂-basert kombinert anlegg blir presentert og innledende beregninger vil anslå energiforbruk og plassbehov.

Resultater formidles gjennom:
• rapport
• presentasjon på Norsk Kjøleteknisk Forenings årlige møte
• faktaark på Nor-Fishing 2012
keyboard_arrow_up