Til innholdet

Prosjektbasen










Søk blant 375 prosjekter

Prosjektnr: 901997
Varighet: 2026 - 2028
Status: Pågår

Fiskernes sikkerhet – “Kom hjem igjen”

​Prosjektet skal jobbe spisset mot fiskerinæringen for å vise hvordan det er enkelt og tilgjengelig å arbeide konstruktivt med sikkerhetsstyring om bord. Det er en ønsket effekt å skape grunnlaget for en bedre sikkerhetskultur i hele næringen. Dersom prosjektet lykkes, vil man ku ...

Prosjektnr: 910317
Varighet: 2025 - 2027
Status: Pågår

Havteiner for fiske etter blåkveite for kystflåten

Teinefiske har flere fordeler sammenlignet med andre fiskeredskap og noen av de viktigste fordelene er: 1. Skånsom fangst: Teiner fanger fisken og holder den levende etter fangst. Dette gir bedre kvalitet på fangsten, og gjør det mulig å slippe ut undermåls fisk og u ...

Prosjektnr: 910334
Varighet: 2025 - 2027
Status: Pågår

Bifangstreduksjon i industritråling etter tobis

Utvikling av nytt seleksjonssystem i industritrålfiske etter tobis kan gi fiskerinæringen muligheten til et renere fiske etter målarten. Bifangst av uønskede arter i tobisfiske er hovedsakelig hyse, hvitting, sild og makrell, og fører til effektivitetstap, redusert lønnsomhet for ...

Prosjektnr: 910332
Varighet: 2025 - 2027
Status: Pågår

Utprøving av lys for å effektivisere rekefisket i den Nordøstlige Atlanteren, primært Barentshavet – Uttesting av Optitog-teknologi

Bruken av lys i rekefiske representerer et viktig steg mot mer bærekraftig og effektiv sjømatproduksjon. Ved å teste og implementere lysbaserte metoder kan rekenæringen oppnå betydelige fordeler på flere områder. For det første gir lys mulighet for bedre seleksjon i fangsten ...

Prosjektnr: 910392
Varighet: 2025 - 2027
Status: Pågår

Optimalisert snurrevad for flatfisk

Effektiv, skånsom og selektiv fangst av flatfisk som rødspette, lomre og andre flyndrearter er en forutsetning for å etablere en vellykket verdikjede rundt disse artene. En fangst må foregå i områder der en kan risikere innblanding av kvotebelagte eller truede arter (f.eks.& ...

Prosjektnr: 910275
Varighet: 2025 - 2028
Status: Pågår

Utvikling av effektive seleksjonssystemer for pelagisk trål

I løpet av prosjektperioden forventer man å ha et kommersielt produkt som kan tas i bruk av flåten, en “plug and play”-løsning som identifiserer og overfører trådløs informasjon i sanntid om forekomsten av makrell og bifangst. Prosjektet er rettet mot pelagisk tråling etter makre ...

Prosjektnr: 910260
Varighet: 2025 - 2027
Status: Pågår

Nye pelagisk/semipelagiske trålsystemer for hvitfisk – styrbare dører for bærekraftig fangst (PSTH)

Følgende nytteverdi forventes: Prosjektets resultater forventes å gi betydelig merverdi på flere plan: Redusert drivstofforbruk og kostnadsbesparelser: Erfaringer fra semipelagiske og pelagiske løsninger antyder ofte et drivstoffkutt på 15–25 % per kilo fanget f ...

Prosjektnr: 910225
Varighet: 2025 - 2025
Status: Pågår

Utvikling og testing av ringnot for skånsom og selektiv fangst av pukkellaks i sjø (SalmoSeine)

Pukkellaks fanget i sjø har stor matverdi, og det finnes etablerte fiskerier andre steder i verden. Økt kunnskap om pukkellaksens adferd, kartlegging av dens innblanding i stimer med andre arter, og dokumentasjon av råstoffkvalitet er avgjørende for å tilpasse redskap og etablere ...

Prosjektnr: 910088
Varighet: 2025 - 2025
Status: Pågår

Konseptskisse for bruk av ubemannede overflatefartøy (USV) til fiskeleting og fiskeriforskning

Det er et uttalt mål fra fiskerinæringen om at man skal ta i bruk teknologiske nyvinninger i ubemannede overflatefartøy (USV), automatisk tolkning av ekkolodd data ved hjelp av maskinlæring og satellittkommunikasjon til å effektivisere leting etter fiskeressurser. En slik tilnærm ...

Prosjektnr: 901999
Varighet: 2025 - 2026
Status: Pågår

Dokumentasjon av energieffektivitet i nye pelagiske fiskefartøy

Reduksjon i utslipp av klimagasser fra fiskeriene krever drastiske tiltak for å tilfredsstille nasjonale målsetninger og vil kreve tiltak på kort og lang sikt. Klimagasser fra fiskeriene kommer i all hovedsak fra bruk av fossilt drivstoff på motorer om bord. Dermed vil reduksjon ...

keyboard_arrow_up