Til innholdet

Prosjektnummer

900164

Prosjektinformasjon

Prosjektnummer: 900164
Status: Avsluttet
Startdato: 01.03.2009
Sluttdato: 30.06.2009

Nye og innovative løsninger for hurtiggående kystfiskefartøy

Sammendrag fra prosjektets faglige sluttrapport
Det er gjennomført en studie for å se på nye og utradisjonelle løsninger for sjarkflåten og mindre kystfiskefartøy.

Både skrogkonsept, fremdriftsmaskineri og seilløsninger er vurdert med tanke på å se om det  finnes nye løsninger, eventuelt gamle løsninger på en ny måte, som kan bidra til å løse den vanskelig problemstillingen:
• høy fart
• god stabilitet og sikkerhet
• godt arbeidsmiljø
• lave drivstoffkostnader

Prosjektet gir konkrete anbefalinger til skrogløsning (trimaran), maskineri (dieselektrisk) og thruster-løsninger. Det er også gjort en kort evaluering av alternativer for kjøling av fangst samt overvåkning og dokumentasjon av temperatur i fangsten.

Det har først og fremst vært sett på tekniske muligheter og driftskostnader basert på løpende kostnader til drivstoff. Det har kun i begrenset grad vært mulig å ta i betraktning investeringskostnader da priser på utstyr og skrog til de foreslåtte løsningene kun kan kalkuleres basert på et konkret prosjekt og nærmere dialog med aktuelle leverandører.

Noen av løsningene som vurderes er i dag ikke tilgjengelig, eller vil kreve vesentlig tekniske tilpasninger og utviklingsressurser for å få gjennomført. Skipsutstyrsindustrien har ikke hatt de samme økonomiske incentiver for å utvikle “små” løsninger i forhold til de
inntjeningsmulighetene som har vært for offshorefartøy og større fartøy de siste årene.

Realisering av et konkret prosjekt vil kreve vesentlige kostnader til design i startfasen av f.eks. skrogløsning (modellforsøk) og andre komponenter, og kan best gjennomføres gjennom et tett samarbeid med aktuelle brukere og forskjellige teknologileverandører.

Prosjektet har til hensikt å belyse hvordan nye og avanserte tekniske løsninger utviklet for andre fartøytyper kan implementeres på mindre kystfartøy for å oppnå høyere energieffektivitet og bedre sikkerhet.

Studien vil se nærmere på følgende hovedområder:
• drivstofføkonomi og avgassutslipp
• arbeidsmiljø og sikkerhet
• råstoffkvalitet og dokumentasjon

Prosjektet ble initiert av Jostein Størksen som er aktiv fisker basert på lang erfaring fra både havgående fartøy og kystfiskefartøy.

Å utarbeide en studie som evaluerer forskjellige tekniske løsninger for å se hva som kan være tilgjengelig for, eller kan tilpasses, mindre fartøy. Løsningene skal i størst mulig grad baseres på teknologi og løsninger som allerede er kjent fra større havgående fiskefartøy og fra handels- og offshoreflåten.
En forventer at prosjektet kan avdekke nye konsepter og mulige løsninger for kystflåten for å møte utfordringer knyttet til energieffektivitet, miljøbelastning og sikkerhet.

Prosjektet har følgende hovedemner:

Drivstofføkonomi og miljø
Økende energipriser og ønske om redusert miljøpåvirkning fordrer vektlegging på nye løsninger også for den minste flåtegruppen.

Arbeidsmiljø og sikkerhet
Vurdere nye fartøykonsepter for å ivareta sikkerhet, arbeidsmiljø og rekruttering.

Råstoffkvalitet og dokumentasjon 
Dokumentasjon og sporing av matvarer (også fisk) blir stadig viktigere. Gjennom prosjektet vil en se på løsninger for å ivareta disse funksjonene. Man vil bl.a. se på løsninger for logging og dokumentasjon av temperatur på fangsten.

I studien vil en vurdere de ulike løsningene med tanke på å belyse: 
• sjøegenskaper og manøvreringsegenskaper for det foreslåtte skrogkonsept der gode fartsegenskaper kombinert med gode sjøegenskaper ved fiskeoperasjoner samt sikkerhet og komfort for mannskap står sentralt
• drivstofføkonomi basert på aktuelle driftstilstander
• miljøgevinst gjennom utslippsreduksjoner
• forbedret råstoffkvalitet

Arbeidet gjennomføres som en skrivebordseksersis basert på tilgjengelige data. Analysen gjøres i nært samarbeid med aktuelle leverandører av teknologi på de forskjellige fagområdene.

SINTEF Fiskeri og havbruk deltar også i prosjektet.

Det utarbeides en prosjektrapport og en fagartikkel i prosjektet.

Prosjektet vil dessuten bli grundig presentert under Lofotfishing i April 2009.

keyboard_arrow_up