Prosjektnummer
Framtidig kompetansebehov i norsk sjømatnæring
-
Populærformidling: Sjømatnæringen tar grep for å sikre kompetanse for fremtiden!
Møreforsking og NCE Blue Legasea. Kronikker m/oversikt over publisering. 15. februar 2022. Av Bjørn Tore Nystrand (Møreforsking) og Janita Arhaug (NCE Blue Legasea).
Å kartlegge og kvantifisere framtidig kompetansebehov blant et bredt utvalg av bedrifter i hele sjømatnæringen (ikke inkludert leverandørbedrifter) – kompetansebehov som sjømatnæringen vurderer som nødvendig for videre utvikling og for å løse framtidens utfordringer.
Delmål
1. Å definere sjømatnæringen, herunder hvilke kriterier som skal legges til grunn for å inkludere / ekskludere bedrifter i populasjonen.
2. Å etablere sannsynlige framtidsscenarier i sjømatnæringen og definere rammene for en kartlegging av framtidig kompetansebehov.
3. Å frembringe et kunnskapsgrunnlag som beskriver og kvantifiserer sjømatnæringens framtidige kompetansebehov.
I arbeidspakke 0 (Definere sjømatnæringen) er målsettingen å komme til en felles beslutning om kriterier for å inkludere/ekskludere bedrifter i definisjonen av sjømatnæringen, samt fastslå antall bedrifter i populasjonen.
Videre gjennomføres en utvidet Idélab (arbeidspakke 1) for å utforske globale megatrender og hvordan disse kan påvirke sjømatnæringen i framtiden, herunder framtidig kompetansebehov.
Resultatet fra arbeidspakke 1 vil være en beskrivelse av et konkret framtidsscenario som skal brukes inn i en spørreundersøkelse (arbeidspakke 2) for at alle respondentene skal være forent om hva slags type framtid de skal svare ut kompetansebehov for – hvilke utfordringer ser sjømatnæringen vil komme i framtiden? Spørreundersøkelsen har som målsetting å frembringe et kunnskapsgrunnlag som beskriver og kvantifiserer sjømatnæringens framtidige kompetansebehov.
I tillegg etableres en arbeidspakke for prosjektstyring og formidling (arbeidspakke 3).
Resultater fra prosjektet vil søkes formidlet gjennom:
• informasjonsfilm for å sikre god formidling av prosjektet og rekruttering av
deltagere til spørreundersøkelse
• prosjektpartnernes hjemmesider og respektive kontoer i sosiale medier, samt
gjennom Sjømat Norge, Sjømatbedriftene, Fiskebåt, Norges Fiskarlag og
Pelagisk Forening
• populærvitenskapelig artikkel om prosjektet i f.eks. Fiskeribladet
• artikkel om prosjektet på fhf.no og moreforsk.no, med lenke til de øvrige
prosjektpartnernes nettsider
• presentasjon av resultater på konferanse(r) der hvor sjømatnæringen og
utdanningssektoren er målgruppe
• faglig sluttrapport
• ÅKP Idélab
• webinar med resultatpresentasjon og paneldiskusjon med talspersoner for
sjømatnæringen og utdanningssektoren